درمان زخم با وکیوم تراپی

این مقاله یکی از روش های درمان زخم مزمن را معرفی کرده است. این روش درمان زخم با وکیوم تراپی است.

درمان زخم با وکیوم تراپی چیست؟

درمان زخم با وکیوم تراپی یکی از انواع درمان است که بهبود زخم کمک می کند. طی چنین درمانی از یک دستگاه فشار هوا استفاده می شود که زخم را سریع تر بهبود می بخشد.

سطح بدن به وسیله گازهایی که در هوای پیرامون ما وجود دارند تحت فشار قرار می گیرند. دستگاه وکیوم کار حذف کردن این فشار را از ناحیه زخم انجام می دهد. در واقع این کار از طریق چند روش قابلیت بهبود زخم را دارد. به مرور زمان سبب می شود که مایع از زخم به آرامی بیرون بیاید. این موضوع موجب کاهش تورم می شود و می تواند برای تمیز شدن زخم و از بین رفتن باکتری ها نیز کمک کننده باشد. همچنین برای جمع شدن لبه های زخم نیز کمک کننده خواهد بود. امکان دارد موجب تحریک رشد بافت جدیدی نیز بشود که برای بسته شدن زخم نیز مفید خواهد بود.

درمان زخم با وکیوم تراپی

سیستم درمان زخم با وکیوم تراپی از چند بخش تشکیل شده است. قرارگیری پانسمان روی زخم به طور مستقیم در ابتدا انجام خواهد شد. از زیر لایه چسب، لوله ای برای تخلیه هدایت خواهد شد و به پمپ وکیوم که قابل حمل است اتصال پیدا می کند. این پمپ، حذف شدن فشار هوا را از روی زخم انجام می دهد. این کار می تواند به صورت دائمی انجام شود و یا در طی یک چرخه انجام گیرد.

تعویض پانسمان هر 24 تا 72 ساعت انجام خواهد گرفت. در طول درمان، همواره پمپ باید همراه فرد باشد.

علت نیاز به درمان زخم با وکیوم تراپی

امکان دارد در صورت داشتن زخم آسیب زا نیازمند این درمان باشید. شاید هم برای درمان زخم مزمن نیاز به این درمان داشته باشید. این زخم ها به گونه ای هستند که بهبود آنها به مرور زمان به درستی اتفاق نمی افتد. این گونه زخم ها به طور معمول در رابطه با دیابت ایجاد می شوند. در صورت انجام پیوند پوست، امکان نیاز به وکیوم وجود خواهد داشت. همچنین در صورتی که زخم بزرگی دارید که نیازمند مدت زمان بیشتری برای التیام است نیز ممکن است به وکیوم احتیاج پیدا کنید.

درمان زخم با وکیوم تراپی

سیستم درمان زخم با وکیوم قابلیت کمک به بهبود سریع تر زخم را دارد:

• تخلیه شدن مایع اضافی زخم
  • کاهش تورم
  • کاهش باکتری موجود در زخم
  • حفظ رطوبت و گرمای زخم
  • کمک به جمع شدن لبه های زخم
  • افزایش جریان خون در زخم
  • کاهش قرمزی، التهاب و تورم

علاوه بر موارد مطرح شده، وکیوم تراپی قابلیت ارائه مزایایی نسبت به سایر مراقبت ها از زخم را دارد. امکان کاهش درد نیز از این طریق وجود دارد. تعویض پانسمان به طور معمول کمتر نیاز است و نگهداری از آن نیز آسان تر است.

عوارض درمان زخم با وکیوم تراپی

درمان زخم با وکیوم تراپی ممکن است برخی عوارض و خطرات را نیز به دنبال داشته باشد، مانند:

• خونریزی خفیف و یا شدید
  • عفونت زخم
  • ایجاد ارتباط بین دستگاه روده و پوست به صورت غیرطبیعی

درمان زخم با وکیوم تراپی

در صورتی که تغییر و تعویض پانسمان به صورت صحیح آموزش داده شود، خطر این مشکلات کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین پزشک متخصص در این رابطه باید ارزیابی فرد را به صورت دقیق انجام دهد تا گزینه مناسب درمان را پیدا کند و سپس اقدام به درمان کند. برخی مشکلات نیز می تواند موجب افزایش خطر عوارض شوند. مانند:

• اندام ها و یا رگ های خونی قابل مشاهده
  • یک مشکل دیگر سلامتی که خطر خونریزی را بالا خواهد برد.
  • عفونت زخم
  • عفونت استخوان مجاور
  • بافت زخم مرده
  • بافت سرطانی
  • شکننده شدن پوست مانند افزایش سن
  • آلرژی به چسب
  • جریان خون ضعیف و خون رسانی ضعیف به زخم
  • زخم های نزدیک به مفاصل که امکان باز شدن آنها در اثر حرکت وجود دارد.

پزشک متخصص درباره خطرات احتمالی و نگرانی های موجود با فرد به صحبت خواهد پرداخت.

چگونگی آمادگی درمان زخم با وکیوم تراپی

درمان زخم با وکیوم تراپی نیازمند کار زیادی نیست. گاهی اوقات امکان دارد که چنین اقدامی نیاز به صبر داشته باشد. برای مثال پزشک متخصص شما ممکن است تشخیص درمان عفونت در زخم و یا خارج شدن بافت آسیب دیده یا مرده از زخم را بدهد.

آموزش نحوه استفاده از دستگاه وکیوم برای افراد در صورتی که قصد درمان زخم خود را به صورت خانگی و با وکیوم دارند، مهم است. اما در صورتی که توانایی این کار را ندارید و یا ترجیح می دهید که چنین کاری در یک مرکز بهداشتی انجام شود، بهتر است این کار را به افراد متخصص بسپارید. متخصص مربوطه، اقدامات لازم برای آمادگی برای درمان زخم با وکیوم تراپی را به شما ارائه خواهد داد.

درمان زخم با وکیوم تراپی

در هنگام درمان زخم از طریق وکیوم تراپی چه رخ خواهد داد؟

فرد متخصص تلاش در ابتدا اقدام به پوشاندن زخم فرد با یک پانسمان زخم خواهد کرد. بعد از قرارگیری یک نوار چسب روی پانسمان و زخم، زخم بسته خواهد شد. یک لوله تخلیه نیز در طی فرآیند استفاده خواهد شد که انتهای آن یک پمپ قرار دارد. این پمپ قابلیت حمل شدن دارد. در هنگام روشن شدن پمپ، مایع را از طریق مکش بیرون می آید و خروج آن از لوله تخلیه صورت خواهد گرفت. ممکن است پمپ به صورت مداوم کار کند و یا روشن و خاموش شود. تنظیم دقیق بستگی به سیستم مورد استفاده دارد.

امکان دارد که فرد نیازمند تعویض روزانه پانسمان داشته باشد. این مدت زمان ممکن است بیشتر و یا کمتر شود و به زخم بستگی دارد. فردی که از شما مراقبت می کند و یا خود شما ممکن است آموزش لازم را برای اجرای این روش در خانه گذرانده باشید. شاید هم برای چنین عملی به فردی متخصص مراجعه کنید. گاهی اوقات نیز ممکن است که این عمل توسط افراد مربوطه در بیمارستان ها و یا سایر مراکز مشابه انجام شود. در صورت بزرگ و یا شدید بودن زخم امکان دارد مدت زمان بیشتری مورد نیاز باشد تا فرد در مرکز مراقبت بمانند و تحت مراقبت قرار گیرند.

احتمال دارد فرد متخصص در این رابطه دارویی ضد درد را برای زخم تجویز کند. این دارو کمک خواهد کرد از درد به وجود آمده در هنگام تعویض پانسمان جلوگیری کند و یا آن را کاهش دهد.

در صورت داشتن تب، افزایش تورم و یا درد باید به پزشک اطلاع داده شود.

به احتمال زیاد، سیستم وکیوم باید به مدت چند هفته و یا ماه مورد استفاده قرار گیرد. طی مدت درمان می توان پمپ را با خود حمل کرد. فرد متخصص باید پیگیری روند بهبودی فرد دارای زخم را باید به صورت دقیق انجام دهد.

در طول درمان، تغذیه مناسب و استراحت کافی برای فرد مورد نیاز است. این مورد به بهبود مناسب زخم کمک خواهد کرد و از عفونت جلوگیری خواهد کرد. فرد متخصص باید توصیه های لازم در مورد تغذیه را نیز برای فرد دارای زخم و یا فرد مراقب او به طور کامل توضیح دهد.

در صورت مصرف سیگار سعی کنید که آن را ترک کنید. مواد سمی که در دود سیگار وجود دارد، توانایی بدن را برای التیام زخم با اختلال مواجه خواهد کرد.

بعد از درمان زخم با وکیوم تراپی

در صورتی که عامل به وجود آورنده زخم شما یک بیماری مانند دیابت بوده است، با فرد متخصص مربوطه که توانایی ارائه مراقبت های بهداشتی برای شما را دارد ارتباط برقرار کنید و او را در جریان بگذارید. زیرا چنین متخصصی کمک خواهد کرد که از زخم های بعدی احتمالی جلوگیری شود.

سایر اقدامات چیست؟

پیش از موافقت با چنین روشی در رابطه با موارد زیر اطمینان حاصل کنید:

• نام روش
  • علت انجام روش