درمان زخم بستر با استفاده از PRP

برای داشتن تعریفی از PRP می‌توان گفت که پلاسمای خونی سرشار از پلاکت می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید پلاکت در واقع یکی از اجزا و مواد موجود در پلاسمای خون است که در ایجاد لخته نقش اساسی دارد. از دیگر مواد موجود در پلاسما پروتئین‌ها هستند که وجود آن‌ها به رشد سلول‌های جدید کمک می‌کند. از پلاسمای سرشار از پلاکت در موارد درمانی مختلف استفاده می‌کنند، به طور مثال برای درمان آسیب‌های بافتی، زخم‌های مزمن و نقص‌های استخوان، پلاسمای غنی از پلاکت به کار گرفته می‌شود. در واقع این پلاسما روند بهبودی زخم‌ها را با سرعت بیشتری انجام می‌دهد.

مراحل اولیه‌ی درمان زخم بستر با PRP

• گردآوری خون
  • انجام فرایند سانتریفیوژ
  • فرایند جداسازی پلاسمای غنی از پلاکت
  • فعال کردن روند انعقاد خون

زخم بیمار برای مدت سه روز با پلاسمای سرشار از پلاکت پوشیده می‌شود. پلاکت‌ها از مهم‌ترین منابع فاکتور‌های رشد سلول‌ در بدن هستند حاوی پروتئین نیز می‌باشند و مجموعه‌ی این ترکیبات در ترمیم زخم‌ها مانند زخم بستر بسیار کاربردی است.

با هدایت شدن پلاکت‌ها در محل زخم آن‌ها فاکتور‌های رشد موجود در خود را آزاد می‌کنند که در نهایت روند ترمیمی بافت آسیب دیده را سرعت می‌بخشد.

مراحل جداسازی پلاسما از خون

بهبودی زخم بستر با استفاده از PRP

به طور کلی نمونه‌ی خون را به مدت 15 دقیقه در 1500 دور در دقیقه‌ی سانتریفیوژ قرار می‌دهند. در این مرحله تقریبا 1.2 میلی‌متر از پلاسما در بالا‌ی لوله‌ی سانتریفیوژ جمع می‌شود. یک تکنسین این پلاسمای جدا شده گرفته و برای تزریق به بیمار آماده می‌کند.

اهمیت درمان زخم بستر

ایجاد زخم بستر نه تنها برای فرد بیمار بلکه برای تمامی اطرافیان او نیز ایجاد مشکل می‌کند. زخم بستر سیستم ایمنی بیمار را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و از آنجایی که یکی از اهداف اصلی سیستم بهداشت مراقبت از ایمنی بیماران است، این سیستم در تلاش است که تا حد زیادی میزان ابتلا به زخم بستر را کاهش دهد.

بیمارانی که برای مدت زمان طولانی در بیمارستان و یا خانه در بستری هستند، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که به وجود می‌آید بروز زخم بستر در آن‌ها می‌باشد. در بسیاری از موارد دیده شده سالمندانی که قادر به تحرک نیستند و برای مدت طولانی در بستر به سر می‌برند بیشتر در معرض ابتلا به زخم بستر هستند. ایجاد زخم بستر در سنین بالا اغلب با درد‌های زیاد، استئومیلیت و مرگ همراه است.

با توجه به افزایش هر روزه‌ی درصد ابتلا به زخم بستر یا فشار بسیاری از ارگان‌های دانشگاهی و مجمع‌های دانشگاهی گزارشی را در رابطه با پیشگیری و درمان زخم بستر شرح دادند.

علائم بروز زخم بستر از ابتدا

زخم بستر طی مراحل مختلفی نمود پیدا می‌کند، در مراحل اولیه بسیار خفیف است و طی مراحل بعدی شدیدتر می‌شود.

در مراحل اولیه و در افرادی که رنگ پوست روشن‌تری دارند، پوست دچار قرمزی شده به نحوی که اگر با دست فشاری به آن محل وارد شود به سرعت به رنگ سفید تغییر نمی‌کند. در این مرحله ممکن است پوست با دمای بالاتر یا پایین‌تر از حد طبیعی باشد و یا دچار درد، نرم شدگی و سفتی پوست شود.

در مراحل بعدی لایه‌ی ابتدایی پوست از بین می‌رود و یک زخم با کمی فرورفتگی به رنگ قرمز دیده می‌شود. گاهی ممکن است در محل مورد نظر تاول‌های پوستی مشاهده شود.

با گذشت زمان چربی زیر پوست ظاهر شده و میران فرورفتگی پوست عمیق‌تر می‌شود. بافت مرده و زرد رنگی در زخم به چشم می‌خورد.

در مراحل جلوتر تاندون، استخوان و عضله‌های فرد مشخص می‌شود. بافت خشک شده و مرده ظاهر می‌شود. این آسیب امکان گسترش هم دارد و به بافت‌های اطراف هم سرایت می‌کند، چرا در ابتدا میزان این زخم کم بوده اما با گذشت زمان به طور گسترده گسترش می‌یابد.

خطرات زخم بستر

درمان نشدن به موقع زخم‌ بستر موجب بروز عوارض خطرناکی برای فرد بیمار می‌شود که به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

عفونتی شدن پوست

پوست محل ایجاد زخم در گذر زمان به دلیل قرار گرفتن در معرض میکروب‌های غیرمفید دچار عفونت می‌شود. ترشحات زخم زیاد شده و بوی بدی ساطع می‌کند.

عفونتی شدن خون بیمار

باکتری‌هایی که در محل زخم بستر رشد می‌کنند امکان ورود به جریان خون فرد را دارند، از این طریق می‌توانند سبب بروز عفونت در تمام بدن شوند و در نهایت مرگ بیمار را به همراه دارند.

عفونت استخوان و مفصل‌ها

عفونت پوست در زخم بستر می‌تواند به استخوان‌ها و مفصل‌های زیرین سرایت کرده و موجب عفونتی شدن آن‌ها شود.

سرطان

این خطر جدی وجود دارد که اگر زخم بستر طی مدت طولانی باقی بماند و تحت درمان قرار نگیرد موجب ایجاد سرطان پوستی در بیمار می‌شود.

آیا PRP  نوعی از درمان سلول‌های بنیادی است؟

بهبودی زخم بستر با استفاده از PRP

طی درمان سلول‌های بنیادی سلول‌های جدید را به یک عضو آسیب‌دیده معرفی می‌کنند. در درمان به روش پی‌آرپی پلاکت‌های موجود در خون فرد بیمار به عنوان عامل ترمیم‌کننده برای بهبود زخم استفاده می‌‌شود.

استفاده از PRP قابل اعتماد است؟

در این روش درمانی از پلاکت فرد بیمار استفاده می‌شود و فرایند گرفتن نمونه‌ی خون و جداسازی پلاسما با کیت استریل شده انجام می‌شود و هیچ ترکیب خارجی دیگری به محتویات پلاسما اضافه نخواهد شد.در واقع احتمال آلودگی‌های محیطی در روند درمانی بسیار پایین است.

از آنجایی که پلاکت‌ها در خون بیمار وجود دارد پس چرا از پی‌آرپی استفاده می‌شود؟

پلاکت‌هایی که توسط گردش خون طبیعی بدن بیمار به محل زخم می‌رسد به میزان مشخصی است که این میزان برای به اندازه‌ی کافی نمی‌تواند بدن یک بیمار سالخورده را تحریک به تولید سلول‌های جدید و بهبودی کند، از این رو میزان پلاکت خون را تشدید کرده و از پی‌آرپی برای این منظور استفاده می‌کنند.

روش درمان PRP  چه میزان زمان نیاز دارد؟

این روش درمانی نیاز به مدت زمان بسیار طولانی برای انجام ندارد و بدون درد قابل اجرا است.

آیا PRP  فقط به روش تزریق انجام می‌شود؟

این روش را می‌‌توان با روش‌هایی مانند مزوتراپی، تزریق به محل زخم بیمار، ترکیب با کرم‌های مخصوص استفاده کرد.