علل ایجاد انواع زخم ها

زخم اختلال در هماهنگی طبیعی سلول های بدن با یا بدون از بین بردن آنها است، که ممکن است عملکرد آنها را مختل یا متوقف کند.

علل زخم ها:

علل زخم می تواند داخلی یا خارجی باشد. زخم های منشاء داخلی عمدتا به علت کاهش گردش خون، نوروپاتی یا بیماری های پزشکی است. زخم های منشاء خارجی به علت یک نیروی بیرونی یا تروما است که سبب زخم های باز یا بسته می شود.

زخم های داخلی:

اختلال سیستم های مختلف تنظیم کننده بدن انسان می تواند منجر به تشکیل زخم شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• اختلال در گردش: این می تواند از هر دو ایسکمی یا استاز باشد. ایسکمی نتیجه کاهش تولید خون ناشی از محدود شدن یا انسداد رگ های خونی است که منجر به کاهش شدید می شود. استرس ناشی از بی حرکت شدن (یا دشواری در حال حرکت) برای دوره های طولانی یا شکست دریچه های تنظیم کننده در رگ ها، که منجر به جمع آوری خون و عدم وجود به طور معمول به قلب می شود.
  • نوروپاتی: این بیشتر در موارد دیابت بدون کنترل طولانی مدت دیده می شود، جایی که قندهای خون بالا، پروتئین های مشتق شده و متابولیت ها انباشته می شوند و به سیستم عصبی آسیب می رسانند. بیماران عمدتا به دلیل از دست دادن احساس در منطقه آسیب دیده معمولا از هر گونه آسیب یا زخم بی اطلاع هستند.
  • بیماری های پزشکی: هنگامی که مزمن و کنترل نشده برای دوره های طولانی (مانند فشار خون بالا، هیپرلیپیدمی، دیابت، ایدز، بدخیم، چاقی مضر، ویروس هپاتیت C، و غیره)، بیماری های پزشکی می تواند منجر به کاهش عملکرد سیستم ایمنی شود.

زخم های خارجی:

زخم های خارجی می توانند باز یا بسته باشند. در موارد زخم های بسته، پوست دست نخورده است و بافت زیری تحت تاثیر قرار می گیرد، اما به طور مستقیم در معرض محیط خارج قرار نمی گیرد. موارد زیر شایع ترین انواع زخم های بسته هستند:

کوفتگی: اینها یک نوع آسیب ورزشی هستند، جایی که یک ترومای مستقیم می تواند به رگ های خونی کوچک و مویرگ ها، عضلات و بافت های پایه، همچنین اندام های داخلی یا استخوان آسیب برساند. به عنوان یک کبودی دردناک با رنگ قرمز مایل به زرد شدن است که بر روی ناحیه آسیب دیده پوست گسترش می یابد.

هماتوماس: این شامل هر گونه آسیب می شود که به رگ های خونی کوچک و مویرگ ها آسیب می زند و باعث جمع شدن خون در یک فضای محدود می شود. هماتوم معمولا به عنوان یک ضایعه دردناک است. بسته به شدت و محل هماتوم ها می توانند کوچک یا بزرگ، عمیق درون بدن یا فقط زیر پوست باشد.

زخم له شدگی: این معمولا توسط یک نیروی فشار خارجی ایجاد می شود که بخشی از بدن را بین دو سطح قرار می دهد. درجه آسیب می تواند از یک کبودی جزئی به تخریب کامل ناحیه خرد شده بدن، بسته به محل، اندازه، مدت زمان و قدرت تروما، باشد.

در موارد زخم های باز، پوست باز است، بافت پایه را در معرض محیط خارج قرار می دهد. موارد زیر انواع عمده ای از زخم های باز هستند:

ساییدگی: این زخم های غیرقابل انطباق کم عمق لایه های پوست فوقانی هستند، به علت  ساییدگی در برابر یک سطح خشن یا سطح صاف با سرعت بالا ایجاد می شود. ساییدگی معمولا با کمبود خونریزی، و برخی از درد هایی که مدت کوتاهی پس از آسیب اولیه کاهش می یابد، وجود دارد.

پارگی: این زخم ها با لبه های پاره شده معمولا عمیق تر از ساییدگی هستند و باعث درد و خونریزی بیشتر می شوند. زخم ها به طور کلی ناشی از تروما یا تماس با یک شیء هستند، زیرا ممکن است از ضربات سخت، تصادفات یا حوادث ناشی شود.

بریدگی ها: این به احتمال زیاد نتیجه یک روش جراحی یا برش پوست با یک شیء تیز مانند یک چاقو است. برش ها عمدتا به شکل خطی با صاف و حتی لبه ها خطی هستند. بسته به عمق و محل زخم، یک بریدگی می تواند تهدید کننده زندگی باشد و باعث آسیب جدی شود، به خصوص اگر آن شامل اندام های حیاتی، عروق خونی اصلی یا اعصاب باشد.

خلیدگی: این زخم های گرد کوچک هستند که از اشیاء مانند سوزن، ناخن یا دندان (در موارد نیش های انسانی یا حیوانی) حاصل می شود. اندازه زخم، عمق، خونریزی و درد به طور مستقیم به اندازه و نیروی شیء علت مرتبط است.

زخم های گلوله ای: اینها به طور انحصاری توسط گلوله های سلاح گرم به وجود می آیند. زخم ها در محل ورودی یک گلوله به طور منظم، گرد و کوچک تر از اندازه گلوله هستند. زخم های ورودی ممکن است علامت های سوختگی یا دوتایی را در لبه ها و بافت های اطراف خود داشته باشند. اگر گلوله از طریق بدن عبور کند، زخم خروجی یک شکل نامنظم دارد که بزرگ تر از زخم ورودی است و معمولا بیشتر خونریزی می کند.

عوارض:

عوارض زخم داخلی:

تخریب گردش خون: در موارد هر دو ایسکمی و استاز، عرضه خون، اکسیژن و مواد مغذی آسیب دیده است. این باعث مرگ و میر بافت و تشکیل زخم می شود که ممکن است بعدا به زخم های وریدی و شریانی یا گانگرن تبدیل شود.

نوروپاتی ممکن است موجب شود:

• زخم های پای دیابتی: بخشی از سیستم عصبی مسئول عرق کردن و مرطوب کننده پوست دچار اختلال می شود، پوست پاها را خشک و در برابر ترک ها آسیب پذیر می کند. با توجه به احساس کاهش آن منطقه، زخم ها می تواند پیشرفت کند.
  • نوروپاتیک: بخشی از سیستم عصبی که عضله پا را کنترل می کند آسیب دیده است، منجر به توزیع نادرست نیرو و فشار در حین انجام فعالیت های معمول می شود. این می تواند در نهایت باعث جابجایی مفصلی، تغییر شکل، شکستگی و آسیب شود.
  • بیماری های پزشکی: یک سیستم ایمنی ضعیف و سایر سیستم های ناکارآمد یا بیمار، توانایی بدن انسان را برای دفاع از خود در برابر عفونت، التهاب  یا زخم ها کاهش می دهد. یک سیستم ایمنی ضعیف نیز می تواند تاخیر یا جلوگیری از بهبود زخم را به تاخیر بیاندازد.

عوارض زخم های باز:

عفونت: به جز برش های جراحی، اکثر زخم های باز به علت کثیفی با اشیاء، که انواع مختلفی از باکتری ها و ارگانیسم ها را حمل می کنند آلوده هستند. یک زخم آلوده ممکن است همراه با بوی بد، زهکشی یا زهکشی زرد، تب و درد باشد.

التهاب: التهاب می تواند منطقه زخم را قرمز، گرم، متورم و دردناک کند.

از دست دادن عملکرد: به دلیل درد یا تروما بسته به میزان زخم و آسیب به اندام یا ناحیه آسیب دیده   از دست دادن عملکرد می تواند موقت یا دائمی باشد.

عوامل خطر:

داشتن یک یا چند مورد زیر می تواند خطر ابتلا به زخم را افزایش دهد:

سیگار کشیدن ، مصرف الکل و افزایش سن: این عوامل می تواند کشش عروق خونی را کاهش دهد و احتمال لخته شدن خون را افزایش دهد، منجر به بیماری های مرتبط با عروق و بهبود نادرست می شود.

بی حرکتی:  ایستادن، نشستن یا دراز کشیدن برای دوره های طولانی، بی حرکتی در موارد سوختگی های شدید، جراحی های چندگانه یا حوادث اتومبیل می تواند باعث ایجاد استرس و افزایش خطر ابتلا به زخم های بستر، زخم های وریدی و واریس شود.

شیوه زندگی ناسالم: این عوامل خطر شامل ورزش محدود، رژیم غذایی ضعیف، چاقی و بهداشت ضعیف است.

سیستم ایمنی ضعیف: بیماران مصرف کورتیکواستروئیدها، شیمی درمانی، پرتودرمانی یا دریافت پیوند.

تاریخچه بیماری های مزمن پزشکی  یا بیماری عروقی: این بیماری ها عبارتند از سرطان، دیابت، کلسترول بالا، ایدز، بیماری قلبی، فشار خون بالا، آترواسکلروز، کم خونی، رگ های واریسی یا ترومبوز وریدی عمیق.

درمان زخم:

بهترین راه برای درمان زخم های داخلی، جلوگیری از وقوع آنها در وهله اول است. پیشگیری از طریق کنترل هر گونه شرایط پزشکی مزمن با پیروی از طرح درمان پزشکان و داروها انجام می شود. علاوه بر این، زخم ها را می توان با حفظ یک شیوه زندگی سالم که شامل ورزش منظم، بهداشت مناسب و یک رژیم متعادل و همچنین پایان دادن به هر گونه عادت بد مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل، جلوگیری کرد.

در زخم های بسته از علت خارجی، هدف اصلی درمان، کنترل درد و به حداقل رساندن خونریزی و التهاب است. این کار با استفاده از یخ ، فشرده سازی، ارتفاع و بی حرکت شدن اندام آسیب دیده یا منطقه انجام می شود

زخم های باز به طور معمول به شرح زیر درمان می شوند:

توقف خونریزی: فشار ملایم بر روی زخم را با یک باند تمیز برای بیست ، سی دقیقه اعمال کنید. سعی کنید  بررسی کنید تا ببینید آیا خونریزی متوقف شده است.

تمیز کردن زخم: حذف شیء ، زخم را با آب تمیز بشویید. در برخی موارد، یک دبریدمان جراحی برای برداشتن بافت مرده و تمام مواد خارجی که نمی تواند در طول تمیز کردن اولیه حذف شود، ضروری است. دبریدمان یک محیط تمیز فراهم می کند که باعث تحریک بهبود می شود.

آنتی بیوتیک های محلی: یک لایه نازک از پماد آنتی بیوتیک را در بالای زخم قرار دهید تا خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید.

بسته شدن زخم: زخم ها را می توان با بخیه ها ، نوارهای چسب پوستی یا پانسمان استریل بست .

تغییر پانسمان: حداقل یکبار در روز، پانسمان زخم را تغییر دهید، به خصوص هنگامی که از خون یا زهکشی مرطوب است.

به طور کلی، اشعه ایکس را می توان برای زخم های بسته و باز استفاده کرد، اگر شکستگی استخوان مشکوک باشد. . در موارد آسیب شدید، دیگر اشکال تصویربرداری ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. این شامل سونوگرافی، CT اسکن و MRI برای تشخیص آسیب اندام یا خونریزی داخلی است.