هر آنچه در مورد درمان زخم عفونی باید بدانید

عفونت می تواند در هر نوع زخم ایجاد شود. زخم ها می توانند جراحی (بریدگی ایجاد شده در حین عمل) یا به دلیل تروما باشند. زخم های تروماتیک می تواند در نتیجه سقوط، تصادف، دعوا، گاز گرفتن یا اسلحه باشد. آنها ممکن است بریدگی و پارگی باشند. درمان زخم عفونی از دیگر موارد مهم خواهد بود که باید نسبت به آن اهتمام بورزید.

در انواع خاصی از زخم ها، احتمال ایجاد عفونت بیشتر است. می توان از عفونت زخم جلوگیری کرد. تمام موارد با این نوع مشکل را در ادامه مقاله برایتان باز خواهیم کرد.

درمان زخم عفونی

معمولاً برای درمان عفونت و جلوگیری از گسترش آن به آنتی بیوتیک نیاز است. مگر اینکه عفونت بسیار جزئی باشد که عموماً نیاز به چیزی ندارد. اگر زخم یا ناحیه عفونت کوچک باشد، ممکن است کرم آنتی بیوتیکی مانند اسید فوزیدیک تجویز شود.

اگر زخم بزرگ تر است یا به نظر می رسد که عفونت بدتر می شود، باید آنتی بیوتیک خوراکی (آنتی بیوتیک خوراکی) مصرف شود.

پرستار همچنین زخمتان را تمیز می کند و پانسمان مناسبی برای پوشاندن و محافظت از آن تهیه می کند.

چگونه زخم عفونی را درمان کنیم ؟

آیا نیاز به تزریق کزاز است؟

کزاز بیماری جدی است که توسط میکروب هایی که بیشتر در خاک یا کود زندگی می کنند، ایجاد می شود. زخم هایی که با خاک یا کود در تماس بوده اند یا به ویژه “کثیف” هستند، ممکن است افراد را در معرض خطر ابتلا به کزاز قرار دهند. اکثر افراد با برنامه واکسیناسیون معمول از کزاز محافظت می شوند.

اگر زخم “کثیف” دارید و دوره کامل واکسیناسیون کزاز را انجام نداده اید یا اگر مطمئن نیستید، در اسرع وقت با پزشکتان تماس بگیرید، زیرا ممکن است به “تقویت کننده” نیاز داشته باشید.

تشخیص نیمی از مسیر درمان بیماری عفونی

زخمی که عفونی شده یا در حال تبدیل شدن به آن است ممکن است علائم زیر را داشته باشد.

• به جای بهبود تدریجی، دردناک تر شوید
  • به اطراف لبه های پوست قرمز نگاه کنید. این ناحیه قرمز ممکن است گرم یا داغ احساس شود.
  • متورم به نظر برسید
  • تراوش ماده زرد رنگ (چرک) که ممکن است بد بو باشد.
  • اگر عفونت بیشتر گسترش یابد، قرمزی به نواحی بیشتری از پوست سرایت خواهد کرد. ممکن است در خود احساس ناخوشی با درجه حرارت بالا و درد داشته باشید.

اگر زخم عفونی شد چه کارهایی باید کرد؟

اگر فکر می کنید بریدگی ناشی از عمل (زخم جراحی) عفونی شده است، باید در اسرع وقت با پرستار یا پزشک در محل جراحی خود صحبت کنید. آنان ممکن است بخواهند از هر گونه ترشحات بریدگی عفونی با چوبی که شبیه یک جوانه پنبه ای بزرگ است، نمونه برداری کنند. این سواب نامیده می شود.

سواب به آزمایشگاه فرستاده می شود تا مشخص شود کدام میکروب ها باعث عفونت می شوند. پزشک به تمیز نگه داشتن زخمتان کمک می کند و در صورت نیاز درمان را تجویز می کند.

اگر دچار پارگی و بریدگی هستید، آن را با دقت تماشا کنید. اگر آسیب بسیار کوچک بوده و فقط کمی قرمز شده بود، ممکن است بتوانید از عفونت بیشتر جلوگیری کنید.

با حمام آب گرم و بستن با پشم پنبه آن را تمیز نگه دارید. کرم ضدعفونی کننده را امتحان کنید. اگر قرمزی در حال گسترش است یا زخم شروع به ترشح چرک می کند، به پزشک خود مراجعه کنید. اگر زخم بزرگ تری است و به نظر می رسد که عفونت دارد، فوراً از پزشک درخواست کمک کنید.

چرا زخم ها عفونی می شوند؟

درمان زخم عفونی زمانی اتفاق می افتد که تمیز و عاری از میکروب باشند. به طور معمول، بسیاری از میکروب ها به طور بی ضرر روی پوست و محیط اطرافتان زندگی می کنند. به طور معمول میکروب ها روی پوست یا در نواحی مانند بینی زندگی می کنند، بدون اینکه مشکلی برایتان به وجود آورند.

معمولاً پوست به عنوان مانع عمل می کند. اگر پوست شکسته شود، میکروب ها ممکن است به بافت های حساس تر زیرین سرایت کنند. به این ترتیب عفونت می تواند شروع شود. این باعث خواهد شد که بافت ها دردناک و متورم شوند و احتمال بهبودی کمتری داشته باشند.

زخم های باز بیشتر از زخم های بسته احتمال ایجاد عفونت دارند. به این دلیل است که پارگی پوست مسیری را برای انتقال میکروب ها از بیرون بدن به داخل ایجاد می کند.

برخی شرایط احتمال عفونی شدن زخم ها را بیشتر می کند. این شامل موارد زیر خواهد بود.

• اگر دیابت نوع 1 یا نوع 2 دارید.
  • اگر جسمی که باعث زخم شده است، کثیف و حاوی میکروب بود.
  • اگر زخم ناشی از گاز گرفتن انسان یا حیوان باشد.
  • اگر زخم همچنان حاوی «جسم خارجی» باشد، یعنی تکه هایی از آنچه باعث آسیب شده است. به عنوان مثال، تکه های شیشه، خرده چوب، خار و غیره.
  • اندازه و عمق زخم. زخم های بزرگ تر یا عمیق تر شانس بیشتری برای عفونی شدن دارند.
  • لبه های دندانه دار به زخم.
  • اگر اقدامات احتیاطی مناسب قبل از عمل انجام نشده باشد.
  • اگر فرد مسن هستید. پوستتان با افزایش سن کمتر بهبود می یابد.
  • اگر خیلی اضافه وزن دارید.
  • اگر سیستم ایمنی بدنتان به خوبی کار نکند. به عنوان مثال، اگر داروهایی مانند استروئیدها یا شیمی درمانی مصرف می کنید یا اگر HIV دارید.

هرآنچه درمورد درمان زخم عفونی باید بدانید

عوارض زخم عفونی

اگر درمان زخم عفونی به سرعت و با موفقیت انجام نشود، ممکن است گسترش یابد. پوست اطراف ممکن است قرمز و متورم و دردناک شود. عفونت می تواند به بافت های عمیق تر زیر پوست سرایت کند. این عفونت در حال گسترش، سلولیت نامیده می شود.

همان طور که عفونت گسترش می یابد، ممکن است از طریق خون مستقیماً از طریق سیستم بدنتان پخش و باعث ایجاد آن شود. در خود احساس ناخوشی می کنید، این می تواند به وجودتان درجه حرارت بدهد و ممکن است به عفونت شدیدی به نام سپسیس تبدیل شود.

اگر زخمی دارید و در خود احساس ناخوشی می کنید، دانستن علائم احتمالی سپسیس بسیار مهم است. این مورد همیشه اورژانس پزشکی است. اگر نگرانی در مورد ابتلا به این بیماری دارید، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

سایر عوارض احتمالی عبارت اند از:

• کاهش بهبود درمان زخم عفونی
  • انواع دیگر عفونت های پوستی، مانند زرد زخم.
  • می تواند به توده چرک دردناک به نام آبسه تبدیل شود.

عوارض بسیار نادر عبارت اند از:

• ایجاد عفونت بیشتر با کزاز.
  • ایجاد عفونت دیگری به نام فاسییت نکروزان که به “حشره گوشت خوار” معروف است. این بیماری شدید بسیار نادر است که در آن نواحی وسیعی از پوست بسیار آسیب دیده و دردناک می شود.

پیشگیری بهتر از درمان زخم عفونی

جلوگیری از عفونت در زخم های جراحی

هنگامی که عمل جراحی انجام می دهید، تیم جراحی روش های سختگیرانه ای را برای جلوگیری از عفونت انجام می دهد. عفونت های جراحی توسط بهداشت کشور نظارت می شود، به طوری که در صورت نیاز می توان سیاست ها را تغییر داد و بهبود بخشید.

تعدادی کار وجود دارد که می توانید خودتان انجام دهید تا شانس ابتلا به عفونت را کاهش دهید.

• قبل از عمل دوش حمام بگیرید و خود را با آب و صابون بشویید.
  • برای تراشیدن ناحیه مورد نظر از تیغ استفاده نکنید. این امر احتمال عفونت را بیشتر می کند. اگر نیاز به برداشتن مو باشد، این کار را با قیچی انجام می دهند.
  • قبل از عمل تمام جواهرات و لاک ناخن را پاک کنید.
  • زخم را پوشانده و اطراف آن را تمیز نگه دارید. از دو روز پس از اکثر عمل ها می توانید دوش بگیرید.
  • اگر متوجه شدید پوست اطراف زخم قرمز یا دردناک شده است، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

جلوگیری از عفونت در زخم ناشی از جراحات

نکاتی برای جلوگیری از عفونت زخم های تروماتیک:

• زخم و پوست اطراف آن را به محض اینکه اتفاق افتاد، تمیز کنید. آب جوشیده خنک یا آب با کیفیت نوشیدنی بنوشید.
  • اگر فکر می کنید هنوز تکه هایی از اجسام خارجی در زخم وجود دارد، به پرستار خود مراجعه کنید یا به نزدیک ترین بخش اورژانس بروید تا به طور حرفه ای آن را تمیز کنید.
  • اگر زخم بسیار عمیق است یا لبه ها بسیار از هم دور هستند و نمی توانید خونریزی را متوقف کنید، در صورت نیاز به بخیه به نزدیک ترین اورژانس بروید.
  • از ضدعفونی کننده در اطراف محل زخم استفاده کنید تا میکروب ها را دور نگه دارید.
  • پانسمان تمیز روی زخم خود قرار دهید تا از آن در برابر میکروب ها محافظت شود. از گاز یا نوعی پانسمان که به زخم می چسبد، استفاده نکنید. اگر زخم برای گچ معمولی خیلی بزرگ است، داروساز باید بتواند توصیه کند.

سخن آخر

برای اینکه بتوانید درمان زخم عفونی عملکردی مطلوب داشته باشید، بهتر است که تمامی نکات بهداشتی را رعایت کنید. تشخیص و مراجعه سریع به پزشک بهترین کار خواهد بود.

• سیاوش, 25 آبان, 1402 @ 11:10 ب.ظ پاسخ

بسیار مفید و اموزنده .درمان زخم عفونی رو همه باید بدونن بنظرم .