همه نکات مهم برای زخم های عروقی و درمان آن ها

زخم های عروقی زخم هایی روی پوست شما هستند که به دلیل مشکلات گردش خون ایجاد می شوند. این ها ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا بهبود یابند و ممکن است به مراقبت های تخصصی نیاز داشته باشند. شایع ترین نوع زخم عروقی، زخم وریدی است. که به آن زخم استاز نیز گفته می شود، این به دلیل مشکلات گردش خون است که خروج خون از پاها و پاهای شما را کند می کند.

آن ها بیشتر در اندام های شما، به ویژه ساق پاها و پاهای شما شایع هستند، اما می توانند در جاهای دیگر بدن نیز ایجاد شوند. این زخم ها ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا بهبود یابند و ممکن است نیاز به درمان تخصصی از جمله جراحی داشته باشند.

همه نکات مهم برای زخم های عروقی و درمان آن ها

زخم های عروقی می توانند دو علت متفاوت داشته باشند: یکی از گردش خون ضعیف در شریان های شماست که مواد مغذی و اکسیژن را به بدن می رساند. نوع دیگر زخم عروقی ناشی از گردش خون ضعیف در رگ‌ها است که خون و مواد زائد را از بدن می‌گیرد و به قلب باز می‌گرداند.

زخم عروقی چگونه بر بدن افراد تأثیر می گذارد؟

زخم های عروقی می توانند اثرات منفی بسیار زیادی بر زندگی شما داشته باشند. این اثرات عبارتند از:

افزایش خطر عفونت: پوست شما یک سد محافظ است که میکروب ها را بیرون نگه می دارد و زخم عروقی راهی است که میکروب ها می توانند آن مانع را دور بزنند.

سپسیس: اگر عفونت درمان نشود، می تواند گسترش یابد و بزرگ تر شود و در نهایت منجر به یک بیماری بسیار کشنده به نام سپسیس شود. این زمانی است که بدن شما به شدت به یک عفونت بزرگ واکنش نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن شروع به آسیب رساندن به قسمت های مختلف بدن خود می کند.

قانقاریا: عفونت ها یا کمبود جریان خون که در وهله اول باعث ایجاد زخم شده است، می تواند باعث مرگ سلول های بافت مجاور شود. این می تواند باعث قانقاریا شود که در صورت عدم درمان، گسترش یافته و در نهایت کشنده خواهد بود.

درد و محدودیت حرکت: زخم های عروقی می توانند بسیار دردناک باشند. بسته به موقعیت مکانی آن ها، آن ها می توانند شما را از کار، استراحت یا انجام کارهایی که معمولاً از آن ها لذت می برید باز دارند. از آن جایی که فعالیت بدنی گردش خون را بهبود می بخشد، یک زخم عروقی دردناک می تواند شما را از حرکت بازدارد و زخم را حتی بدتر کند.

چه افرادی بیش تر از بقیه به زخم های عروقی مبتلا می شوند؟

زخم های عروقی معمولا برای افراد مسن یا کسانی که مشکلات سلامتی خاصی دارند، به ویژه مشکلات مربوط به قلب و سیستم گردش خون اتفاق می افتد.

برخی از شرایط مرتبط با زخم های عروقی عبارتند از:

• دیابت.
  • چاقی.
  • بیماری های عروق محیطی (یا بیماری شریان محیطی یا بیماری وریدهای محیطی).
  • بیماری قلبی عروقی.
  • فشار خون بالا.
  • سیگار کشیدن و استفاده از محصولات تنباکو.

زخم های عروقی همچنین می توانند زمانی اتفاق بیفتند که چیزی غیر از یک بیماری جریان خون را مختل کند. نمونه هایی از این عبارتند از:

صدمات: شکستگی استخوان، سوختگی یا آسیب عضلانی می تواند به عروق خونی مجاور آسیب برساند و منجر به مشکلات گردش خون شود.

ایستادن طولانی مدت: ایستادن طولانی مدت، به خصوص در یک نقطه بدون حرکت، مانند صندوق دار، نانوا یا کارکنان رستوران، می تواند باعث تجمع خون وریدی در پاهای آن ها شود. اگر دریچه های وریدها به خوبی کار نکنند، ممکن است خون به اندازه کافی به قلب باز نگردد. این فشار بیش از حد به رگ‌ های شما وارد می‌کند که باعث بزرگ شدن آن‌ ها می‌شود و منجر به واریس می‌شود. سپس مایع از وریدها و به بافت های نرم اطراف نشت می کند و باعث تورم می شود. خون و پروتئین آن مایع را وارد بافت نرم می‌کنند و باعث تغییر رنگ یا تغییر رنگ قهوه‌ ای در ساق‌ های شما، به‌ ویژه قسمت داخلی ساق پا می‌شوند. این می تواند خارش داشته باشد و باعث خشکی یا ترک پوست شود که می تواند راهی برای ورود باکتری ها باشد و باعث سلولیت یا زخم های استاز وریدی شود.

سابقه خانوادگی: سابقه خانوادگی قوی همچنین می تواند فرد را مستعد ابتلا به زخم های عروقی کند.

علائم و نشانه زخم های عروقی:

همه نکات مهم برای زخم های عروقی و درمان آن ها

1. پاها دچار گرفتگی و تورم می شوند.
  2. پوست ضخیم یا سفت می شود و به رنگ های تیره، معمولاً قرمز، بنفش یا قهوه ای تغییر می کند.
  3. سوزن سوزن شدن و خارش ناحیه آسیب دیده.
  4. وریدهای واریسی یکی از نشانه ‌های رایج ابتلا به مشکلات سیاهرگی است.

علائم و نشانه های زخم های وریدی عبارتند از:

• زخم ها در نزدیکی مچ پا ایجاد می شوند.
  • زخم ها کم عمق تر هستند و ممکن است قرمز باشند و لایه ای زرد رنگ آنها را بپوشاند.
  • زخم ها شکل نامنظمی دارند و لبه های آن ناهموار است.
  • ناحیه اطراف زخم ممکن است براق باشد و ممکن است پوست نازک به نظر برسد. این ناحیه اغلب گرم تر از پوست دورتر است.
  • زخم ها دردناک هستند و ممکن است خون ریزی یا ترشح کنند. اگر آن ها آلوده باشند، ممکن است بوی بد و چرک داشته باشند.

نحوه تشخیص زخم های عروقی برای درمان به چه صورت است؟

متخصص شما موارد زیر را انجام می دهد تا زخم عروقی را مورد درمان و تشخیص قرار دهد:

فشار خون: پزشک فشار خون بازوی شما را اندازه گیری می کند. آن ها همچنین فشار خون را در پاهای شما اندازه گیری می کنند تا ببینند آیا بین این دو تفاوت وجود دارد یا خیر.

به صدای قلب خود گوش دهید و نبض خود را بررسی کنید. با گوش دادن به صدا های قلب و تنفس، پزشک شما ممکن است شواهدی از یک مشکل قلبی زمینه ای پیدا کند که می تواند در ایجاد زخم های عروقی نقش داشته باشد. آن ها همچنین نبض را در ساق پاها و پاهای شما احساس می کنند که به آن ها نبض محیطی می گویند.

آزمایش خون: آزمایش ‌های خون می‌تواند به پزشک متخصص کمک کند تا بیماری را تشخیص دهد یا به او کمک کند تا نحوه درمان زخم را در آینده تعیین کند. یکی از آزمایش‌ها، به‌ویژه، آزمایش هموگلوبین است که می‌تواند تشخیص دهد که آیا دیابت دارید یا خیر، و در صورت یافتن دیابت، شدت آن را تعیین می‌کند.

تصویربرداری: پزشک شما ممکن است آزمایش ‌های تصویربرداری را برای بررسی نه تنها خود زخم، بلکه جریان خون اطراف آن را نیز تجویز کند. آن ها همچنین ممکن است تصویربرداری از شریان‌ها و وریدهای اصلی را در جای دیگری در بدن شما درخواست کنند، زیرا این ها همچنین می‌توانند نشانه ‌هایی از مشکلات مربوط به زخم عروقی را نشان دهند. این آزمایشات می تواند شامل عکسبرداری با اشعه ایکس، ام آر آی، سی تی اسکن و سونوگرافی باشد.

نحوه درمان زخم های عروقی:

داروهایی که ممکن است برای بهبود زخم های عروقی استفاده شوند عبارتند از:

آنتی بیوتیک ها: این ها می توانند عفونت را درمان کنند. در برخی موارد، ممکن است برای جلوگیری از ایجاد عفونت تجویز شود.

ژل ها و پمادهای موضعی: این ها می توانند به برداشتن بافت مرده یا عفونی، بهبود گردش خون در ناحیه آسیب دیده، جلوگیری از عفونت و تسریع بهبود زخم کمک کنند.

داروهایی برای درمان مشکل زمینه ای: کنترل فشار خون و کلسترول، ترک دخانیات و مدیریت قند خون می تواند به بهبود زخم ها کمک کند.

داروهای ضد درد یا داروهای بی حس کننده: زخم های عروقی و برخی از درمان های مورد استفاده برای آن ها می تواند دردناک باشد. معمولاً در طول درمان از داروهای ضد درد یا بی حسی استفاده می شود.

باند و انواع مختلف وسایل پوشیدنی معمولا برای درمان زخم های عروقی استفاده می شود. این ها فقط باید همانطور که متخصص مراقبت های بهداشتی شما را راهنمایی می کند استفاده شوند. استفاده نادرست از آن ها می تواند زخم عروقی را بسیار بدتر از بهبودی کند.

بانداژ کردن: پوشاندن زخم با باند محافظ می تواند به جلوگیری از عفونت آن کمک کند. انواع خاصی از بانداژها نیز ممکن است دارویی باشند که به سرعت بخشیدن به بهبود زخم کمک می کند.

لباس های فشرده: این لباس ها شامل جوراب، جوراب و اقلام مختلف دیگر است. با اعمال فشار به کل پا، تورم را می توان محدود یا متوقف کرد. این معمولا برای زخم های وریدی استفاده می شود و به جلوگیری از تجمع خون در پاها و پاها کمک می کند.

کفش، جوراب یا دستگاه های ارتز: بسیاری از زخم های عروقی، به ویژه زخم های دیابتی، در اثر سایش و فشار ساده ایجاد می شوند. به طور معمول، احساس درد ناشی از این امر باعث می شود که نحوه راه رفتن خود را تغییر دهید و آسیب به ناحیه آسیب دیده را کاهش دهید. با این حال، این اتفاق در مورد زخم‌های دیابتی نمی‌افتد، زیرا این زخم‌ها اغلب به دلیل از دست دادن جزئی یا کامل احساس در پا ایجاد می‌شوند.

خون رسانی مجدد: زخم های عروقی ممکن است به دلیل انسداد رگ های خونی مهم ایجاد شوند. درمان ‌های عروقی مجدد سعی می‌کنند انسداد را از بین ببرند، به زخم ‌های موجود در این جا کمک کنند و از ایجاد زخم‌ های جدید جلوگیری کنند.

عمل جراحي: برای زخم هایی که عفونی شده اند یا بزرگ تر هستند و بهبود آن ها سخت تر است، ممکن است از جراحی استفاده شود. جراح می‌تواند یک زخم عروقی را جدا کند تا نواحی مرده یا عفونی زخم را از بین ببرد و جراحی را انجام دهد تا بهبود زخم آسان‌تر شود. این می تواند شامل پیوند پوست و انواع دیگر تکنیک های ترمیمی باشد. پیاده روی تجویز شده است. فعالیت بدنی، به ویژه زمانی که با راهنمایی پزشکی انجام شود، می تواند به بهبود گردش خون و جلوگیری از ایجاد زخم های عروقی جدید کمک کند.

دبریدمان: بافت مرده و عفونی در داخل و اطراف یک زخم عروقی می تواند روند بهبودی را کند کند و منجر به قانقاریا و سایر عوارض خطرناک شود. پاکسازی ناحیه، بافت مرده یا عفونی را از بین می برد تا تنها بافت سالم باقی بماند.