کلینیک زخم پاشنه

راهنمای جامع تشخیص بهبود زخم بیاموزید چگونه نشانه‌های هشداردهنده را شناسایی کنید در این مطلب کامل با وضعیت زخم خود آگاه خواهید شد
چگونه تشخیص دهیم که زخم در حال بهبود است یا عفونی شده است

چگونه تشخیص دهیم که زخم در حال بهبود است یا عفونی شده است

پوست مانعی در برابر دنیای بیرون است که از بدن در برابر عفونت، تشعشع و درجه حرارت شدید محافظت می کند. انواع زیادی از زخم ها وجود دارند که می توانند به پوست آسیب برسانند از جمله خراشیدگی، پارگی، خلیدگی و زخم های نافذ.

بسیاری از زخم ها سطحی هستند و نیاز به کمک های اولیه محلی از جمله پاکسازی و پانسمان دارند. برخی از زخم ‌ها عمیق ‌تر هستند و به دلیل آسیب به ساختارهای زیرین مانند استخوان، ماهیچه، تاندون، شریان‌ها و اعصاب، برای جلوگیری از زخم عفونی و از دست دادن عملکرد به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند.

هدف از مراقبت های پزشکی برای زخم ها جلوگیری از عوارض و حفظ عملکرد است. اگرچه مهم است، اما نتایج زیبایی ملاحظات اولیه برای ترمیم زخم نیستند.

 

تشخیص بهبود زخم های که رو به وخیم شدن هستند

                                                                                          (تشخیص بهبود زخم)

 

گزش حیوان و انسان به دلیل میزان بالای عفونت همیشه باید توسط پزشک متخصص مشاهده شود.

دانستن وضعیت ایمن سازی فرد در برابر کزاز مهم است (مثلاً آیا فرد در 5 سال گذشته واکسن یا واکسن تقویت کننده کزاز تزریق کرده است؟) تا در صورت نیاز بتوان آن را با تقویت کننده کزاز به روز کرد.

لایه های پوست و شدت زخم ها:

پوست یک اندام حسی بزرگ است که با محیط در تعامل است و سیگنال هایی را در مورد لمس، درد، لرزش و موقعیت به مغز می فرستد. دو لایه پوست وجود دارد که بدن را می پوشاند، اپیدرم و درم.

اپیدرم خارجی ترین لایه پوست است، قسمتی که دیده می شود و با تشکیل سلول های جدید پوست و ریزش تدریجی آن بسیار فعال است. سلول های اپیدرمی انواع مختلفی دارند:

اپیدرم

  • کراتینوسیت ها سلول های اصلی پوست هستند که می بینیم. سلول های اپیدرمی جدید از جایی شروع می شوند که اپیدرم و درم به هم می رسند. این سلول ها به تدریج بالغ می شوند و به سطح پوست می رسند و در نهایت ریخته می شوند تا با سلول های جدید جایگزین شوند. اپیدرم عروق خونی ندارد و تغذیه را از درم زیرین دریافت می کند.
  • ملانوسیت ها حاوی رنگدانه هستند و به پوست رنگ می دهند و وظیفه جذب اشعه و محافظت در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش را بر عهده دارند.
  • سلول های لانگرهانس در مغز استخوان ساخته می شوند و به سطح پوست مهاجرت می کنند و به مبارزه با عفونت کمک می کنند.
  • سلول‌های مرکل سلول‌های تخصصی پوستی هستند که به حس لمس نور کمک می ‌کنند. آنها در نوک انگشتان دست و پا و همچنین سایر نواحی تخصصی قرار دارند.

تشخیص بهبود زخم در انواع زخم های بدن

                                                                                (تشخیص بهبود زخم)

درم لایه عمیق تر پوست است. دارای دو لایه است که مسئول حمایت از اپیدرم هستند:

  • درم پاپیلاری لایه نازکی از بافت است که درست در زیر اپیدرم قرار دارد و حاوی رگ های خونی مویرگی و چند رشته الاستیک و کلاژن است.
  •  رتیکولار عمیق تر حاوی دسته های بزرگی از کلاژن و الیاف الاستیک است که به موازات سطح پوست قرار دارند. الیاف کلاژن و الاستیک مسئول کمک به پوست در مقاومت در برابر آسیب ناشی از برش یا انواع دیگر تروما هستند و به پوست اجازه می دهند پس از کشیده شدن یا فشرده شدن به حالت استراحت خود بازگردد. این لایه ای است که فولیکول های مو، غدد عرق و غدد چربی در آن یافت می شوند. 

علائم و نشانه های زخم:

شایع ترین علائم زخم درد، تورم و خونریزی است. میزان درد، تورم و خونریزی زخم به محل آسیب و مکانیسم آسیب بستگی دارد. برخی از پارگی های بزرگ اگر در ناحیه ای قرار گیرند که انتهای عصب کمی دارد، ممکن است خیلی آسیب نبینند، در حالی که ساییدگی نوک انگشتان (که تعداد اعصاب بیشتری دارند) می تواند بسیار دردناک باشد. برخی از پارگی ها ممکن است خونریزی بیشتری داشته باشند اگر ناحیه درگیر دارای تعداد عروق خونی بیشتری باشد، به عنوان مثال، پوست سر و صورت.

چه زمانی برای زخم به متخصص مراجعه کنیم:

بیشتر زخم ها را می توان در خانه با کمک های اولیه معمولی از جمله شستشوی کامل و پانسمان برای جلوگیری از عفونت درمان کرد. به دنبال مراقبت های پزشکی برای زخم ها باشید اگر:

  • زخم ناشی از نیروی قابل توجه یا ضربه است و جراحات دیگری نیز وجود دارد.
  • حتی با فشار هم نمی توان خونریزی را متوقف کرد.
  • این نگرانی وجود دارد که زخم نیاز به ترمیم با بخیه داشته باشد. اندازه و محل زخم ملاحظات مهمی است. بیشتر زخم های صورت ممکن است به دلایل زیبایی نیاز به ترمیم داشته باشند، به خصوص اگر لب یا چشم را درگیر کنند.
  • زخم ناشی از گاز گرفتن حیوان است. همچنین در صورت لزوم نیاز به در نظر گرفتن واکسیناسیون هاری وجود دارد.
  • زخم بسیار کثیف است و به راحتی تمیز نمی شود.
  • شواهدی از عفونت از جمله قرمزی، تورم، افزایش درد و چرک در محل زخم وجود دارد.
  • واکسن‌های کزاز به ‌روز نیستند، پس در عرض 48 ساعت به یک تقویت‌کننده نیاز است. 

 

تشخیص بهبود زخم

تشخیص مراقبت از زخم:

ممکن است برای بررسی استخوان های شکسته اشعه ایکس گرفته شود. اشعه ایکس همچنین ممکن است برای جستجوی اجسام خارجی که ممکن است در پارگی جاسازی شده باشند مفید باشد. فلوروسکوپی انجام شده در کنار تخت ممکن است به یافتن اجسام خارجی که عمیقاً مدفون هستند کمک کند. همچنین ممکن است از سونوگرافی برای کمک به تشخیص اجسام خارجی در زخم استفاده شود. فلوروسکوپی و سونوگرافی فقط در بخش اورژانس و بیمارستان ها در دسترس است.

کمک های اولیه و درمان های خانگی برای زخم ها:

بیشتر زخم ها ممکن است در خانه مراقبت شوند. خراش‌یدگی ها و پارگی ‌های سطحی را می ‌توان تمیز کرد، یک پماد آنتی‌ باکتریال اعمال کرد و سپس با باند چسب یا بانداژ سبک پوشانید. اغلب می توان خونریزی را با فشار مستقیم به زخم کنترل کرد و در صورت امکان، محل خونریزی را بالاتر از سطح قلب قرار داد. این به گرانش اجازه می دهد تا به کاهش جریان خون در آسیب کمک کند. بیشتر خونریزی ها در عرض 10 دقیقه متوقف می شود و در این مرحله می توان یک پانسمان روی زخم قرار داد.

اگر خونریزی مشکلی نداشته باشد، زخم را می توان با استفاده از آب لوله کشی تمیز کرد تا هر گونه زباله را بشویید تا خطر عفونت کاهش یابد. آب رودخانه و دریاچه می تواند حاوی انواع مختلفی از باکتری ها باشد که می توانند باعث عفونت قابل توجهی شوند. تمیز کردن زخم ها با آب آلوده توصیه نمی شود. زخم های عمیق تر دردناک هستند و لزوماً شستشو توصیه نمی شود.

اگر زخم دیابتی نیاز به مراقبت های پزشکی دارد، اقداماتی وجود دارد که می توان در خانه برای شروع درمان انجام داد. مگر اینکه آسیب زمینه ای قابل توجهی وجود داشته باشد، زمان کافی برای جستجوی مراقبت های پزشکی وجود دارد و مناسب است چند دقیقه برای تمیز کردن و پانسمان زخم وقت بگذارید.

درمان زخم:

متخصص مطمئن خواهد شد که هیچ آسیبی همراه با زخم وجود ندارد (به عنوان مثال، اگر فردی روی چانه خود بیفتد، ممکن است در معرض خطر شکستگی فک باشد) و خطر عفونت به حداقل برسد. ظاهر زیبایی با جای زخم نازک نیز یک هدف است، اما لزوما مهم ترین هدف نیست. تاریخچه برای درک شرایط آسیب مهم است، زیرا مکانیسم آسیب به طور قابل توجهی بر مراقبت ارائه شده تأثیر می گذارد. دانستن شرایط آسیب برای تصمیم گیری در مورد میزان کثیف بودن زخم و وجود آسیب احتمالی زمینه ای مهم است.

تشخیص بهبود زخم یا عفونتی شدن آن در مواقع مهم

                                                                                  (تشخیص بهبود زخم)

افراد مبتلا به دیابت، گردش خون ضعیف، تحت دیالیز، یا مصرف داروهایی که می توانند سیستم ایمنی بدن را به خطر بیندازند، بیشتر در معرض خطر عفونت هستند. و تصمیم برای ترمیم زخم ممکن است تحت تأثیر تاریخچه پزشکی بیمار قرار گیرد. برای تعیین اینکه آیا ایمن سازی مورد نیاز است یا خیر، وضعیت ایمن سازی کزاز مورد نیاز است.

بازه زمانی از زمانی که آسیب اولیه رخ داده است و زمانی که مراقبت های پزشکی به دنبال آن است نیز مورد توجه است. هر چه زخم بیشتر باز بماند، در صورت بخیه زدن، خطر عفونت بیشتر می شود. اگر زخم بیش از 6 تا 12 ساعت باشد، ممکن است بخیه نشود. پارگی اندام‌ها از جمله پاها، بازوها و دست ‌ها ممکن است تاندون‌ها، اعصاب و شریان‌ها را درگیر کند. ارزیابی عملکرد آنها بخش مهمی از معاینه فیزیکی است.

زمان بهبود زخم و پیش بینی:

پیش بینی برای بهبود زخم فردی است و به نوع زخم، آسیب زمینه ‌ای و سلامت اولیه بیمار بستگی دارد. اکثر زخم های جزئی از جمله پارگی های ساده و ساییدگی ها خود به خود بهبود می یابند و نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. هرچه بیمار پیچیده تر و زخم پیچیده تر باشد، پیش بینی برای یک نتیجه عالی کاهش می یابد. هدف همه زخم ها بهبود است که اجازه می دهد قسمت آسیب دیده به عملکرد طبیعی بازگردد.

نتیجه همچنین به عوامل خطر موجود بستگی دارد. زخم‌هایی که آلوده و بسیار کثیف هستند بیشتر از زخم‌هایی که آلوده نیستند، عفونی می ‌شوند و بدتر بهبود می ‌یابند. در افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده یا دارای گردش خون ضعیف، زخم ها با موفقیت کم تری بهبود می یابند. تمام پارگی‌ها جای زخم باقی می ‌گذارند، اما پزشک برای به حداقل رساندن ضخامت و ظاهر زخم‌ها تلاش می‌ کند.

پیشگیری از زخم:

تصادفات اتفاق می ‌افتد و بیشتر افراد بدون توجه به اینکه چقدر مراقب باشند، زخم را تحمل می‌کنند. یادآوری این نکته مهم است که هنگام استفاده از ابزار در خانه یا محل کار، مطمئن شوید که از آنها به روش مناسب استفاده می شود و اقدامات احتیاطی مناسب انجام می شود. اغلب تصادفات به این دلیل رخ می دهند که فرد عجله دارد. ابزار محافظ همیشه مناسب است. پوشیدن کفش یا چکمه مناسب، پوشیدن کلاه ایمنی یا محافظ چشم بدون در نظر گرفتن شرایط از آسیب دیدگی جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *