کلینیک زخم پاشنه

خدمات مراقبت از زخم

خدمات مراقبت از زخم

ساختار بدن ما به گونه ای است که به خودی خود زخم ها را التیام می بخشد. با این حال، در برخی موارد، روند بهبود زخم ها ممکن است طولانی شود یا قطع شود. زخم هایی که به مدت چند هفته به خودی خود خوب نمی شوند، زخم مزمن نامیده می شوند.

با اعمال مراقبت زخم باید محیط مناسب برای بهبود آن فراهم شود. در کلینیک ما خدمات درمانی در خدمات مراقبت از زخم مربوط به این موضوع ارائه می شود.

برای مراقبت از زخم، درمان‌ها توسط پزشکان شاخه مرتبط سازماندهی شده و اقدامات احتیاطی لازم انجام می‌شود. نباید فراموش کرد که مراقبت از زخم باید توسط پزشکان و پرسنل بهداشتی وابسته که آموزش های حرفه ای مراقبت از زخم را دیده اند انجام شود.

دانستنی هایی درمورد مراقبت از زخم

زخم پای دیابتی:

دیابت یا همان «بیماری قند» یک معضل مهم بهداشتی هم برای بیماران و هم برای سیستم‌های بهداشتی درمانی در کشور ما و همچنین در سراسر جهان است. با افزایش شیوع دیابت در جامعه، فراوانی و اهمیت بیماری پای دیابتی در حال افزایش است.

در بیماران دیابتی، زخم در پا، انگشتان یا پاشنه پا به عنوان شاخص مرحله پیشرفته در نظر گرفته می شود.

در کشورهای توسعه‌ یافته، از هر شش بیمار مبتلا به دیابت، یک نفر در معرض خطر ابتلا به پای دیابتی است که می ‌تواند باعث مشکلات سلامتی جدی در پاهای آن‌ها شود و در تمام طول عمر آنها را تهدید کند. مشکلات پا در کشورهای در حال توسعه بسیار بیشتر از این است. زخم های پای دیابتی که معمولاً به صورت زخم های کوچک و غیر قابل ترمیم روی پوست شروع می شوند و می توانند بافت های عمیق را از بین ببرند، می توانند باعث از دست دادن پا و حتی ساق پا در برخی از بیماران شوند.

همه اینها منجر به وخامت کیفیت زندگی، از دست دادن نیروی کار، آسیب های روانی اجتماعی و افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی می شود.

راهکار های مراقبت از زخم

علل ابتلا به زخم پای دیابتی

ضایعات بسته به تفاوت های اجتماعی-اقتصادی، استانداردهای مراقبت از پا و طیف گسترده ای از عوامل مانند پوشیدن کفش های با کیفیت، می تواند از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت باشد.

علاوه بر این، شرایطی مانند کنترل نامناسب قند خون، استعمال دخانیات و اختلالات گردش خون از عوامل خطری محسوب می شوند که باعث افزایش رشد پای دیابتی می شوند.

عفونت مشکلی است که در بیش از نیمی از این زخم ها وجود دارد. هزینه درمان زخم ها و عفونت های پای دیابتی پس از هزینه های بیماری های قلبی عروقی و عصبی در رتبه سوم قرار دارد.

زخم ها و عفونت های پای دیابتی اغلب با مراقبت از پا و کنترل دیابت قابل پیشگیری است. تشخیص و درمان زودهنگام زخم یا عفونت زخم می تواند از پیامدهای بد جلوگیری کند. برای مقابله با این مشکل جدی، یک تیم حرفه ای  و یک رویکرد چند رشته ای برای ارائه تشخیص مناسب، درمان و پیگیری موثر و محافظت از پا مورد نیاز است.

 واحد ویژه درمان زخم مزمن:

چگونه از زخم مراقبت کنیم ؟

  درمان زخم هایی که در اثر بیماری دیابت به نام پای دیابتی ایجاد می شود توسط پزشکان و پرستارانی که آموزش زخم را از شعبه مربوطه دیده اند انجام می شود. یک واحد مراقبت و درمان زخم اختصاصی برای افرادی که سعی در کنار آمدن با این مشکل دارند ضروری است. برای مثال؛

بدن ما برای ترمیم هر زخمی که رخ می دهد کدگذاری شده است. اما بدن به دلیل بیماری های مختلف نمی تواند زخم ها را درمان کند. زخم هایی که در عرض چند هفته به خودی خود خوب نمی شوند نیز مزمن می شوند. وقتی از زخم های مزمن صحبت می شود، اولین چیزی که به ذهن خطور می کند، زخم های پا، انگشتان و پاشنه پا است که در بیماران دیابتی دیده می شود و به دلیل دیابت مدت زیادی طول می کشد تا بهبود یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *