کشف بهترین روش‌های درمان زخم صورت سریع و اثربخش در خانه. راهنمای کامل شما برای بازگرداندن زیبایی به پوست‌تان.
مراقبت از زخم روی صورت

درمان زخم صورت

پوست صورت بسیار ظریف بوده و دارای تعداد زیادی رگ‌های خونی است؛ بنابراین، در صورت بریدگی یا خراش، احتمال خونریزی زیاد وجود دارد. در صورت آسیب دیدگی صورت که منجر به خونریزی شود، باید ناحیه را با آب و صابون تمیز کنید تا خطر عفونت کمتر شود. با استفاده از گاز استریل، خونریزی را متوقف سازید. پس از توقف خونریزی، اگر بریدگی یا خراش جزئی باشد، معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر زخم عمیق، دندانه دار یا بیشتر از نیم اینچ باشد، ممکن است به بخیه نیاز داشته باشید. اگر نگران ایجاد اسکار هستید، بهتر است فوراً برای مراقبت‌های پزشکی مراجعه کنید.

پیشگیری از ایجاد تاول:

اگر تاول کوچکی دارید که بیرون نزده است، ممکن است بهتر باشد آن را بدون پوشش نگه دارید تا به تدریج بهبود یابد. اما اگر تاول در جایی قرار دارد که احتمال اصطکاک وجود دارد، مثل کف پا، باید آن را با یک باند نرم بپوشانید. تاول‌های ترکیده حتماً باید پوشیده شوند تا خطر عفونت کاهش یابد. برای تاول‌های روی انگشت پا، پانسمان‌های مخصوصی موجود هستند که با آن ناحیه سازگاری بیشتری دارند. هدف از بانداژ کردن تاول‌ها، علاوه بر محافظت از ناحیه برای جلوگیری از عفونت، کاهش خطر ساییدگی و پارگی است.

درمان زخم صورت با سریع ترین روش در خانه و مراقبت از آن

درمان سوختگی‌های جزئی:

هرگز سعی نکنید سوختگی‌های شدید را خودتان در خانه درمان کنید. برای سوختگی‌های دست‌ها، پاها، صورت یا اندام تناسلی همیشه به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. سعی نکنید سوختگی‌های با قطر بیشتر از 2 اینچ را خودتان درمان کنید و در این موارد به دنبال کمک پزشکی باشید. سوختگی‌های کوچک و جزئی را با قرار دادن آن‌ها زیر آب خنک برای کاهش دمای پوست آسیب‌دیده درمان کنید. سپس مقداری پماد آنتی‌بیوتیک روی محل سوختگی بمالید. از روغن، کره یا پودر برای درمان سوختگی استفاده نکنید. یک باند نچسب مخصوص سوختگی روی ناحیه قرار دهید و با نوار بانداژ محکم کنید. برای بانداژ کردن سوختگی‌ها از چسب بانداژ استفاده نکنید زیرا ممکن است آسیب بیشتری ایجاد کند.

بستن زخم‌ها و بریدگی‌های باز:

گاهی اوقات بریدگی شبیه یک شکاف در پوست است. در چنین شرایطی، مهم است که دو لبه زخم را کنار هم نگه دارید تا به بهبودی آن کمک کنید. برای این کار، از یک باند پروانه‌ای استفاده کنید تا زخم بسته نگه داشته شود تا زمانی که لبه‌ها به یکدیگر نزدیک شوند. باند پروانه‌ای باید بر روی برش قرار گیرد تا دو طرف آن کنار یکدیگر باقی بمانند. بسته به طول زخم، ممکن است به چندین باند پروانه‌ای نیاز داشته باشید. اگر بریدگی بسیار عمیق است یا خونریزی آن حتی پس از فشار دادن برای حداقل 15 دقیقه ادامه دارد، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. ممکن است نیاز به کمک برای توقف خونریزی و انجام بخیه داشته باشید. برای بریدگی‌هایی که بیش از نیم اینچ باشند، مراقبت پزشکی ضروری است.

درمان زخم صورت مراقبت از مهم ترین بخش از بدن

عفونت زخم و پوست

عفونت زخم و پوست به معنای آلودگی بافت‌ها توسط یک یا چند نوع میکروارگانیسم است. این عفونت‌ها موجب تحریک سیستم ایمنی بدن شده و باعث التهاب و آسیب به بافت‌ها می‌شوند، همچنین می‌توانند روند بهبودی را کند کنند. بسیاری از عفونت‌ها به ناحیه‌ای کوچک مانند خراش یا فولیکول موی آلوده محدود می‌شوند و معمولاً خودبه‌خود برطرف می‌شوند. برخی دیگر از عفونت‌ها ممکن است ادامه یابند و در صورت عدم درمان می‌توانند شدیدتر شده و به نواحی دورتر و/یا بافت‌های عمیق‌تر بدن گسترش یابند. بعضی از عفونت‌ها حتی ممکن است به اندام‌های دیگر بدن سرایت کنند.

درمان زخم صورت بسیار مهم است پس در این مطلب با ما باشید تا پیشگیری کنید از وخیم شدن ان

مراقبت از زخم‌های جراحی:

همیشه به برش‌های جراحی توجه کنید تا تمیز و خشک بمانند. دستورالعمل‌های پزشک خود را برای تعویض پانسمان دنبال کنید. هر بار که پانسمان را تعویض می‌کنید، زخم را برای بررسی نشانه‌های عفونت، از جمله قرمزی، ترشحات زرد یا سبز، یا بو، بررسی کنید.

پوشاندن خراش‌های بزرگ:

خراش‌های بزرگ بهتر است مرطوب نگه داشته شوند تا به بهبود زخم کمک کنند. این کار را می‌توان با استفاده از پماد آنتی‌بیوتیک یا بانداژ هیدروکلوئیدی انجام داد. زخم را به دقت بشویید و پانسمان را به طور منظم تعویض کنید. نشانه‌های عفونت مانند قرمزی، ترشحات زرد یا سبز، یا بو را بررسی کنید.

چه زمانی باید به متخصص مراجعه کرد:

اگر به بریدگی عمیق، خراش عمیق یا آسیب دیگری دچار شدید که خونریزی آن پس از فشار دادن برای چند دقیقه متوقف نمی‌شود، به متخصص مراجعه کنید. بزرگسالانی که از زخم‌های این‌چنینی رنج می‌برند و در 5 سال گذشته واکسن کزاز دریافت نکرده‌اند، باید واکسن کزاز بزنند. اگر کودک شما دچار بریدگی یا زخم عمیق شده، از پزشک اطفال بپرسید که آیا نیاز به واکسن کزاز دارد یا نه. اگر زخم قرمز، دردناک یا متورم شود، همیشه به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. وجود ترشحات و تب نیز نشانه‌هایی هستند که نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارید.