کلینیک زخم پاشنه

راهنمای بهبودی برای بیماران دیابتی: نکات بهداشت پا برای حفظ سلامتی پاهای شما
بیماران دیابتی در بهداشت پا باید به چه نکاتی توجه کنند؟

نکات بهداشت پا برای بیماران دیابتی

چه نکات بهداشتی‌ای باید توسط بیماران دیابتی در مراقبت از پاها رعایت شود؟ نکات مهم بهداشتی برای افراد دیابتی: آسیب‌های عصبی و مشکلات گردش خون در بیماران دیابتی باعث بیماری پای دیابتی می‌شود. برای پیشگیری از بیماری پای دیابتی، ده پیشنهاد به بیماران دیابتی داده می‌شود. از قرار دادن پا روی پا یا نشستن با زانوهای خمیده خودداری کنید، چرا که این حالات گردش خون را مختل می‌کنند.

دیابت:

دیابت، که روز به روز در سراسر جهان در حال افزایش است، بر تمام سیستم بدن تأثیر منفی می‌گذارد و باعث برخی اختلالات در پاها می‌شود. اگر علائمی مانند از دست دادن حس، بی‌حسی، سوزش، سردی، تغییر رنگ، کبودی، درد و احساس سوزن سوزن در پاهای بیماران دیابتی مشاهده شود، ممکن است دیابت بر اعصاب پا تأثیر گذاشته باشد. در این حالت باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود. بیماران دیابتی باید بیش از افراد سالم به سلامت پاهای خود توجه کنند و از آن‌ها محافظت نمایند.

اهمیت مراقبت از ناخن‌ها:

بیماری پای دیابتی، که به عنوان ایجاد زخم مزمن در پاها به دلیل دیابت یا عدم کنترل قند خون تعریف می‌شود، می‌تواند منجر به آسیب‌های عصبی و التهاب عروق شود. مراقبت از ناخن‌ها در این گروه از بیماران بسیار مهم است. بیماران باید هر روز ناخن‌های خود را چک کنند و همچنین باید به تورم و قرمزی اطراف ناخن‌ها توجه کنند. بیماران مبتلا به مشکلات پای دیابتی باید در انتخاب جوراب‌های خود دقت کنند. استفاده از جوراب‌های بدون درز و اندازه مناسب توصیه می‌شود و جوراب‌های نخی باید انتخاب اول باشند. همچنین لازم است که جوراب‌ها هر روز تعویض شوند.

راهنمای بهبودی برای بیماران دیابتی: نکات بهداشت پا برای حفظ سلامتی پاهای شما

 

اینجا ۱۰ نکته مهم برای مراقبت از پای افراد مبتلا به دیابت آورده شده است:

۱. انتخاب کفش مناسب خیلی مهم است. بهتر است کفش‌هایی با پاشنه کمتر از ۵ سانتی‌متر، کفی نرم و صاف داشته باشند و برای پا راحت باشند. برای خرید کفش، بعد از ساعت ۱۶:۰۰ بیرون بروید. مطمئن شوید که کفش‌ها با کفی‌های مناسب پشتیبانی می‌شوند. هنگام پوشیدن کفش، حتماً جوراب بپوشید.

۲. هر روز پاهای خود را با صابون و آب ولرم بشویید. مخصوصاً بین انگشتان پا را خوب خشک کنید.

۳. از کرم‌های مخصوص دیابت استفاده کنید که پوست را نرم می‌کند. از مالیدن کرم بین انگشتان خودداری کنید.

۴. با استفاده از آینه یا کمک فرد دیگری، کف پاها را برای بریدگی یا ترک بررسی کنید.

۵. ناخن‌های خود را با استفاده از سوهان کوتاه کنید.

۶. جوراب‌های خود را هر روز عوض کنید و جوراب‌های نخی مناسب پاهایتان را انتخاب کنید.

۷. پاها را خشک و گرم نگه دارید. در هوای سرد، جوراب‌هایی با کف تقویت شده بپوشید. هرگز بدون کفش در خانه یا فضای باز راه نروید.

۸. از انداختن پا روی پا و چهارزانو نشستن خودداری کنید، چرا که این کار باعث اختلال در جریان خون می‌شود.

۹. قبل از پوشیدن کفش، داخل آن را با دست بررسی کنید تا مطمئن شوید چیزی مثل سنگ یا شن داخل آن نیست.

۱۰. اگر ناخن‌های شما فرورفتگی، ضخامت، تغییر شکل یا عفونت قارچی دارند، با یک متخصص مشورت کنید

راهنمای بهبودی برای بیماران دیابتی: نکات بهداشت پا برای حفظ سلامتی پاهای شما.

نبودن تحت نظر متخصص به مدت طولانی می‌تواند باعث افزایش مشکلات پای دیابتی شود:

بیماران به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا نتوانسته‌اند به مدت طولانی به پزشک مراجعه کنند، که این امر منجر به افزایش موارد زخم دیابتی شده است. با نزدیک شدن ماه‌های تابستان، بیماران دیابتی باید مراقبت بیشتری از پاهای خود داشته باشند. اولین نکته این است که بیماران نباید پاهای خود را هنگام استراحت آویزان کنند. قرار دادن یک بالش نرم در حالت نشسته یا خوابیده از تورم پاها جلوگیری می‌کند. جوراب‌ها نیز خیلی مهم هستند و باید از جنس پنبه و رنگ سفید باشند تا ترشحات قابل مشاهده باشند.

ناخن‌های پا باید به صورت صاف و کوتاه شوند:

ناخن‌های پای بیماران دیابتی باید توسط شخصی با بینایی خوب کوتاه شوند. ناخن‌ها باید صاف و کوتاه شوند. هنگام کوتاه کردن ناخن‌ها، باید از قیچی مخصوص ناخن برای بیماران دیابتی استفاده شود، و اگر این امکان نیست، باید مراقب بود تا ناخن‌ها کمی بلند و به صورت صاف کوتاه شوند.

راهنمای بهبودی برای بیماران دیابتی: نکات بهداشت پا برای حفظ سلامتی پاهای شما.

از کفش‌های جدید بیش از ۲ ساعت استفاده نکنید:

کفش‌های تازه خریداری شده نباید بیشتر از ۲ ساعت در روز پوشیده شوند. بیماران دیابتی باید دقت کنند که کفش‌های جدید خود را یک سایز بزرگ‌تر تهیه کنند و بیشتر از ۲ ساعت آن‌ها را نپوشند. اگر قرار است کفشی که مدتی استفاده نشده، دوباره پوشیده شود، مطمئن شوید که پاها متورم نباشند و باید فاصله کمی بین پا و کفش باشد. از آنجا که در این دوره اپیدمی بسیاری از بیماران در خانه مانده‌اند و کمتر بیرون می‌روند، ممکن است پاهایشان متورم شده باشد. به همین دلیل، هنگام بیرون رفتن، باید قبل از پوشیدن کفش به این موارد توجه شود. در این بیماران تمایل به خشکی و ترک‌خوردگی پوست پا وجود دارد، زیرا اختلالات تعریق دارند. به همین دلیل، باید به طور مرتب با محصولی که مورد تأیید وزارت بهداشت است، پاها را مرطوب نگه داشت. زیرا وقتی پوست پا ترک می‌خورد، ورود قارچ‌ها یا باکتری‌ها به راحتی امکان‌پذیر می‌شود. محصولات مناسب برای پای دیابتی وجود دارد و دقت در استفاده از آن‌ها مهم است.

2 دیدگاه ها

  • بهترین کلینیک زخم, 20 آبان, 1402 @ 2:26 ب.ظ پاسخ

    […] رعایت استانداردهای بهداشتی و ایمنی یکی دیگر از موارد حیاتی در انتخاب کلینیک زخم است. کلینیک‌هایی که در این زمینه‌ها دارای استانداردهای بالایی هستند، تضمین‌کننده سلامت و ایمنی بیماران در طول دوره درمان هستند. […]

  • حورا, 25 آبان, 1402 @ 10:06 ب.ظ پاسخ

    بهداشت پا خیلی مهمه چه برسه به پای دیابتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *