کلینیک زخم پاشنه

زخم بستر در چه افرادی دیده می شود؟

زخم بستر در چه افرادی دیده می شود؟

زخم بستر یک آسیب پوستی یا بافت زیر جلدی است که در اثر فشار یا اصطکاک ایجاد می ‌شود. زخم های فشاری معمولا به عنوان زخم بستر شناخته می شود. یک آسیب پوستی یا بافت زیر جلدی است که در اثر فشار یا اصطکاک ایجاد می ‌شود. زخم های فشاری معمولا به عنوان زخم بستر شناخته می شود. یک آسیب پوستی یا بافت زیر جلدی است که در اثر فشار یا اصطکاک ایجاد می ‌شود. زخم های فشاری معمولا به عنوان زخم بستر شناخته می شود.

دانستنی هایی در رابطه با زخم بستر

در چه افرادی دیده می شود؟

در بیمارانی که معمولاً روی تخت یا ویلچر می ‌نشینند، از آنجایی که وضعیت نشستن یا دراز کشیدن مداوم خواهد بود، به دلیل اعمال فشار مداوم وزن بدن به بافت‌های نرم بدن فشار وارد می ‌شود. در بافت‌های نرمی که بین استخوان‌های بدن و تشک فشرده می ‌شوند، گردش خون شروع به تخریب می ‌کند و این بافت‌ها آسیب می ‌بینند. وقتی این آسیب به حد معینی می رسد، درد زخم ها ظاهر می شوند. یا اگر پوست کشیده و اصطکاک بیش از حد باشد باعث ایجاد زخم فشاری می شود. دلایل دیگر ممکن است دمای بالای بدن و مرطوب بودن پوست برای مدت طولانی باشد. گاهی اوقات ممکن است زخم فشاری در بیماری که حتی به مدت 24 ساعت در وضعیت ثابت باقی بماند، ایجاد شود.

63 درصد از زخم ها در حالی ایجاد می شود که بیمار هنوز در بیمارستان است. مشاهده شده است که زخم فشاری با فراوانی 41 درصد در بیماری های قلبی عروقی، 27 درصد در هنگام اختلالات عصبی حاد و 15 درصد پس از آسیب های ارتوپدی ایجاد می شود.

زخم بستر آسایش فرد را مختل می کند، خطر بیماری و مرگ را افزایش می دهد، طول مدت بستری در بیمارستان را طولانی می کند و بار مالی را افزایش می دهد. بنابراین، یک مشکل سلامتی مهم است.

اما با روش های بسیار ساده می توان از بروز این مشکل در بیماران در معرض خطر پیشگیری کرد.

هر چیزی که باید درباره ی زخم بستر بدانید

 

زخم فشاری در کدام قسمت بدن ایجاد می شود؟

هنگام نشستن:

زخم های فشاری ناشی از نشستن اغلب روی دنبالچه، تیغه های شانه، باسن  ، آرنج و پاشنه پا ایجاد می شود.

در حالت خوابیده به پشت:

زخم های فشاری ناشی از خوابیدن طولانی مدت به پشت معمولا در پشت سر، گردن، تیغه های شانه و شانه، باسن، دنبالچه، انگشتان پا، آرنج و باسن ایجاد می شود.

در حالت خوابیدن به روی شکم:

زخم های فشاری ممکن است در قسمت های بیرون زده صورت، شانه ها، لگن، زانو و مچ دست ایجاد شود.

چه افرادی در معرض خطر هستند؟

کسانی که وابسته به تخت یا صندلی چرخدار هستند، محدودیت حرکت دارند ، کسانی که آسیب عصبی دارند (برای آسیب نخاعی، دیابت، و غیره)، مشکل گردش خون دارند، سالمندان، بسیار چاق یا ضعیف. از آنجایی که فشار وارد شده به بافت ها در افراد بسیار چاق افزایش می یابد و در افراد بسیار لاغر بافت زیر جلدی کافی وجود ندارد در معرض خطر ابتلا به زخم بستر هستند. ایجاد زخم فشاری در افرادی که مشکلات بی اختیاری ادرار و مدفوع، سوء تغذیه و کمبود مایعات مصرفی دارند نیز آسان تر است. اگر زخم بستر در ناحیه ای رخ داده باشد، خطر ایجاد زخم دوم در آن ناحیه بیشتر است.

هرآنچه درمورد زخم بستر باید بدانید

چگونه محافظت کنیم؟

زخم بستر در مناطقی که وزن بدن را تحمل می کنند شایع است. اینها دنبالچه، باسن، آرنج، پاشنه، تیغه های شانه، زانوها، برآمدگی های مچ پا، نواحی بیرون زده سر و گوش ها هستند. در افراد چاق، زیر سینه‌ها، شکم و بین چین‌های بدن نیز مناطق خطرناکی برای زخم بستر هستند.

پیشگیری از زخم بستر آسان تر و مقرون به صرفه تر از درمان زخم بستر است. اگر هر روز سطح پوست بیمار با فشار بررسی شود، اولین قدم برای پیشگیری از زخم برداشته می شود. اگر در طی این کنترل ها قرمزی یا تحریک روی پوست وجود نداشته باشد، خطر زخم وجود ندارد. با این حال، وضعیت بیمار باید مرتباً تغییر کند. به این ترتیب از ایجاد فشار طولانی مدت بر روی پوست جلوگیری می شود. تغییر موقعیت باید هر دو ساعت یکبار انجام شود. ملحفه باید خشک، تمیز و بدون چروک باشد. علاوه بر این، اگر بیمار می تواند بنشیند، صندلی باید خشک و تمیز باشد. در انتخاب ملحفه و لباسشویی نباید از مواد مصنوعی که عرق و رطوبت را جذب نمی کنند استفاده کرد. پوست بیمار نیز باید تمیز و خشک نگه داشته شود. پس از استفاده از توالت، بیمار باید با مواد غیر تحریک کننده و نه با آب داغ تمیز شود و بلافاصله خشک شود.

الکل یا ادکلن نباید با پوست بیمار تماس داشته باشد. تغذیه کافی و مصرف مایعات کافی بیمار از ایجاد زخم جلوگیری می کند. لازم است در این مورد از متخصص ت اطلاعات کسب کنید. تغذیه متناسب با شرایط فعلی بیمار از دیدگاه تخصصی مهم ترين قدم از نظر سلامت برداشته مي شود.

ماساژ و ورزش برای تنظیم جریان خون در بدن بیمار لازم است. ماساژ و ورزش روی ناحیه بی حرکت، جریان خون را در ناحیه تحت فشار فعال کرده و از ایجاد زخم جلوگیری می کند.

در بیماران بستری بهترین گزینه برای جلوگیری از این امر، تشک بادی است که به طور خودکار فشار را تغییر می دهد.

با وجود تمام اقدامات احتیاطی انجام شده، نباید فراموش کرد که زخم بستر همچنان ممکن است رخ دهد. به همین دلیل، اقداماتی که می توان برای جلوگیری از زخم بستر احتمالی انجام داد، باید از قبل بررسی شود.

1 دیدگاه

  • پریا نوری, 25 آبان, 1402 @ 10:53 ب.ظ پاسخ

    شما میتونین زخم بستر رو درمان کنید ؟ یکی از بستگانم مبتلا شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *