کلینیک زخم پاشنه

در مقاله ما کلیدواژه "ترمیم زخم مزمن" را بررسی کرده و به بررسی تکنیک‌های موثر مراقبت و روش‌های ترمیم می‌پردازیم.
مراقبت و ترمیم زخم مزمن

زخم های مزمن

هرگونه صدمه ای که در آن یکپارچگی پوست مختل شود ، باعث ایجاد اسکار می شود. بدنبال تشکیل زخم ، بدن تعدادی از مکانیسم ها را برای بهبود زخم فعال می کند. شرایطی که در آن زخم های ثانویه به دلیل مشکلاتی که در مکانیسم ترمیم زخم رخ می دهد ، قابل بهبود نیستند و به مدت طولانی باز می مانند ، زخم های مزمن نامیده می شوند.

عوامل تشکیل زخم مزمن :

  • اختلال در وضعیت عمومی بیمار (مانند نارسایی چند عضو ، نارسایی قلبی ، نارسایی کلیه)
  • وجود سوتغذیه شدید
  • دیابت دیررس که بر سیستم عروقی و عصبی تأثیر می گذارد
  • اختلالات گردش خون محیطی (مانند بیماری های عروقی شریانی ، زخم های وریدی)
  • قرار گرفتن در معرض ضربه یا فشار مزمن (زخم های فشاری)
  • ادامه عواملی که مانع از بسته شدن زخم می شوند مانند جسم خارجی ، عفونت
  • ادامه آسیب بافتی ثانویه پس از تزریق عوامل شیمی درمانی
  • نقص در بهبود بافت و خون رسانی پس از رادیوتراپی
  • داشتن مشکلات ترمیم زخم ثانویه و میزان بسیار کم گلبول سفید و لخته های خون در دوره هایی که داروهای سرطان (داروهای شیمی درمانی) استفاده می شود.
  • زخم های باز که در سرطان ایجاد می شوند
در مقاله ما کلیدواژه "ترمیم زخم مزمن" را بررسی کرده و به بررسی تکنیک‌های موثر مراقبت و روش‌های ترمیم می‌پردازیم.

پانسمان های  آغشته به نقره از ایجاد عفونت در زخم های باز جلوگیری کرده و در درمان زخم های آلوده مفید هستند. بعضی از این مواد خشک بودن زخم را تضمین می کنند ، زیرا برای جذب ترشحات زخم از سطح زخم ساخته شده اند. به این ترتیب ، از آنجا که پانسمان کم تر مورد نیاز است ، مراقبت از زخم آسان تر می شود و راحتی بیمار بیشتر می شود.

استفاده از فاکتورهای رشد که باعث افزایش اپیتلیالیزاسیون و سلول های تولید کننده بافت همبند در ترمیم زخم می شود ، بر بهبود زخم تأثیر مثبت می گذارد. علاوه بر این ، برنامه های غنی از ترومبوسیت  که از خون خود بیماران به دست می آیند نیز در بهبود زخم تأثیر مثبت دارند.

بسته شدن زخم:

با روش بسته شدن زخم با فشار منفی (بسته شدن به کمک VAC-vacume) ، با اعمال فشار منفی خاص روی زخم ، ترمیم زخم تسریع می شود. به خصوص در زخم های مزمن با جریان خون محدود ، جریان خون محلی را تقریباً 4 برابر افزایش می دهد و در ایجاد بافت گرانوله تأثیر مثبت دارد و با این اثر تعداد باکتری ها را کاهش می دهد و بافت ترمیم زخم ، یعنی توسعه بافت گرانوله را تسریع می کند.

در مقاله ما کلیدواژه "ترمیم زخم مزمن" را بررسی کرده و به بررسی تکنیک‌های موثر مراقبت و روش‌های ترمیم می‌پردازیم.

مراقبت و ترمیم زخم های پای دیابتی:

دیابت بیماری است که به دلیل کمبود ترشح هورمون انسولین که تعادل قند خون را در بدن انسان تنظیم می کند از غده پانکراس و / یا مقاومت بافت ها در برابر انسولین ایجاد می شود.

افزایش قند خون مزمن (قند خون طولانی مدت) در درجه اول عروق کوچک (آسیب عروقی) و اعصاب محیطی (نورپاتی محیطی) را تحت تأثیر قرار می دهد و بر چشم ، کلیه و گردش خون محیطی (گردش پا) تأثیر منفی می گذارد. علاوه بر این ، بر عملکرد اعصاب تأثیر منفی می گذارد و باعث از بین رفتن حس می شود. علاوه بر این ، افزایش قند خون بر سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر منفی می گذارد، توانایی بدن برای مقابله با عفونت ها نیز کاهش می یابد.

همراه با تمام این تأثیرات منفی ، زخم پا در بیماران دیابتی را در پزشکی “پای دیابتی” می نامند. این نامگذاری ، مورفولوژی (شکل ، محل) بیماری و همچنین علت و شدت آن را تعریف می کند. پای دیابتی یکی از رایج ترین عوارض دیابت است. این شایع ترین علت قطع پا در جهان است.

در مقاله ما کلیدواژه "ترمیم زخم مزمن" را بررسی کرده و به بررسی تکنیک‌های موثر مراقبت و روش‌های ترمیم می‌پردازیم.

در صورت عدم استفاده از روش درمانی مناسب ، ممکن است به دلیل عفونت هایی که به آن اضافه می شود ، کل پا قطع شود یا بیمار بمیرد. در تحقیقات نشان داده شده است که تقریباً 15٪ بیماران دیابتی در دوره ای از زندگی خود دچار زخم در پاهای خود می شوند. نباید فراموش کرد که نیمی از بیماران دیابتی که به دلیل عوارضی که در اثر درمان نادرست ایجاد شده اند ، یک پای آنها قطع شده است ، در سال دوم باید پای دیگر نیز قطع شود. به همه این دلایل ، پای دیابتی یک مشکل مهم پزشکی است که باید توسط متخصص درمان شود.

در زخم پای دیابتی ، برخی از زخم ها می توانند خودبخود با پانسمان مرطوب ساخته شده با سرم نمکی بدون نیاز به مداخله جراحی بهبود یابند ، در حالی که در بیشتر آنها مداخله جراحی لازم است.

اولین قدم در درمان پای دیابتی باید حذف تمام عواملی باشد که از باز شدن و ترمیم زخم جلوگیری می کند. برای این تنظیم قند خون ضروری است. هنگام درمان زخم پای دیابتی ، اصول اساسی مراقبت از زخم باید کاملاً اعمال شود.

2 دیدگاه ها

  • احمد, 24 آبان, 1402 @ 11:52 ب.ظ پاسخ

    ممنون از اطلاعات عالی درباره زخم های مزمن بسیار عالی بود

  • شکیرا, 25 آبان, 1402 @ 10:13 ب.ظ پاسخ

    تشکر بابت اطلاع رسانی درمورد زخم مزمن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *