دانستنی هایی درباره درمان زخم ها با لارو یا ماگوت درمانی

با افزایش سن جمعیت، تعداد بیماران مبتلا به زخم ناشی از بیماری های مزمن مانند زخم فشاری، زخم های دیابتی و عروقی در حال افزایش است.

زخم مزمن زخمی است که بهبودی آن به زمان طولانی نیاز دارد یا به طور معمول و عود کننده اتفاق می افتد که به طور معمول. کیفیت زندگی را کاهش می دهد.

عفونت زخم معمولاً توسط میکروارگانیسم های اگزوژن موجود در هوا و فلور چند میکروبی از جمله ایروبیک، بی هوازی اختیاری و گونه های بی هوازی اجباری، استافیلوکوک، انتروکوک، کورینه باکتریوم و انتروباکتریاسه ایجاد می شود. اشریشیا کلی یکی از علل شایع عفونت مزمن زخم است. مطالعات مختلف تولید آنزیم های بتالاکتاماز توسط تعداد قابل توجهی از خانواده انتروباکتریاسه، افزایش عفونت های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلینMRSA و تشکیل بیوفیلم باکتریایی را نشان داده است. بنابراین، یافتن درمان‌های جایگزین برای آنتی‌بیوتیک‌ها یا کمک به درمان، آنتی‌بیوتیک‌ها ضروری است. یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین عوامل در بهبود زخم، تأمین بستر و شرایط بهبودی است. این شرایط شامل دبریدمان بافت های مرده، پیشگیری و کنترل عفونت و التهاب و تعادل در میزان رطوبت زخم است.

1. زخم بستر زخم هایی هستند که در مناطقی از پوست که تحت فشار دراز کشیدن در رختخواب، نشستن روی صندلی چرخدار و/یا گچ گرفتن برای مدت طولانی قرار دارند، ایجاد می شوند.
  2. زخم بستر زمانی رخ می دهد که فرد در بستر، بیهوش، ناتوان از احساس درد یا بی حرکت باشد.
  3. با بررسی هر روز پوست از نظر نقاط قرمز (اولین نشانه شکستگی پوست) با توجه ویژه به نواحی استخوانی می توان از زخم بستر جلوگیری کرد.

ماگوت درمانی یا لارودرمانی چیست؟

ماگوت درمانی شامل استفاده از ماگت های مگس بطری سبز است که برای برداشتن بافت نکروزه، لجن دار و یا عفونی به زخم وارد می شود. در صورتی که زخم خاصی مستعد کنده شدن مجدد در نظر گرفته شود، می توان از ماگوت ها برای تمیز نگه داشتن زخم پس از دبریدمان استفاده کرد. این تکنیک که قرن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، توسط پزشکان و متخصصان زنده‌مانی بافت به پزشکی مدرن معرفی شد و دریافته‌اند که حشره‌ها می‌توانند زخم ‌ها را خیلی سریع‌ تر از پانسمان ‌های معمولی پاک کنند. در حالی که ماگوت ها را نباید به عنوان درمانی برای انواع زخم ها در نظر گرفت، با از بین بردن بافت مرده و هر گونه باکتری مرتبط، در بیشتر موارد باعث بهبود وضعیت زخم و شروع روند بهبودی می شود.

ماگوت درمانی برای بهبود زخم های مزمن:

زخم باید از نوعی باشد که بتواند از کاربرد ماگوت درمانی بهره مند شود. یک زخم مرطوب و ترشح کننده با اکسیژن کافی یک پیش نیاز است. همه انواع زخم ها مناسب نیستند: زخم هایی که خشک هستند یا زخم های باز، حفره های بدن، محیط مناسبی برای تغذیه حشرات فراهم نمی کند. در برخی موارد ممکن است با مرطوب کردن آن با آب نمک، زخم خشکی برای لارو درمانی درست کرد. بیماران و پزشکان ممکن است حشره ‌ها را ناخوشایند بدانند، اگرچه مطالعات نشان داده‌اند که این امر باعث نمی ‌شود که بیماران از پیشنهاد درمان حشره‌کشی خودداری کنند. حشره ها را می توان در کیسه های پلیمری مات قرار داد تا آن ها را از دید پنهان کند. پانسمان ها باید به گونه ای طراحی شوند که از خروج ماگت ها جلوگیری کنند و در عین حال اجازه دهند هوا به ماگوت ها برسد. پانسمان ها همچنین برای به حداقل رساندن احساس غلغلک ناخوشایند که انگل ها اغلب ایجاد می کنند طراحی شده اند. این روش زخم های مزمن را بهبود می بخشد. در زخم پای دیابتی شواهد آزمایشی فایده وجود دارد. یک بررسی کاکرین از روش‌ های دبریدمان زخم ‌های وریدی ساق پا نشان داد که درمان ماگوت‌ درمانی به‌اندازه سایر روش‌ها مؤثر است، اما این مطالعه همچنین اشاره کرد که کیفیت داده‌ ها ضعیف بود.

عمل های اصلی که ماگوت ها دارند:

ماگوت ها چهار عمل اصلی دارند: دبریدمان، ضد عفونی کردن زخم، تحریک شفا، مهار و ریشه کنی بیوفیلم.
در ماگوت درمانی، تعداد زیادی از ماگوت های کوچک بافت نکروزه را بسیار دقیق تر از آن چه در یک عمل جراحی معمولی ممکن است مصرف می کنند و می توانند زخم را در یک یا دو روز از بین ببرند. مساحت سطح زخم معمولاً با استفاده از ماگوت ها افزایش می یابد، زیرا سطح جدا نشده، اندازه واقعی زیرین زخم را آشکار نمی کند. آن ها مواد مغذی را از طریق فرآیندی به نام «هضم خارج بدنی» با ترشح طیف وسیعی از آنزیم‌های پروتئولیتیک که بافت نکروزه را مایع می‌کنند، به دست می‌آورند و نتیجه نیمه مایع را ظرف چند روز جذب می‌کنند. در یک محیط بهینه زخم، ماگت ها دو بار پوست اندازی می کنند، طول آنها از حدود 2 میلی متر به حدود 10 میلی متر افزایش می یابد، و در طول 48 تا 72 ساعت با مصرف بافت نکروز، دور آن افزایش می یابد، و هنگامی که جدا می شوند، زخم تمیز و عاری از بافت نکروزه باقی می ماند.

استفاده از دبریدمان برای زخم و لارو درمانی:

استفاده از ماگت برای دبریدمان زخم سابقه طولانی دارد و اخیراً در چندین کشور جا افتاده است. ما داده های آینده نگر را برای بررسی استفاده فعلی از لارو درمانی جمع آوری کردیم. اطلاعات کمی از 70 بیمار تحت درمان در 9 بیمارستان جمع آوری شد. LT در درجه اول برای درمان زخم پا استفاده می شود و به طور کلی شامل سه کاربرد لارو در فواصل دو تا سه روزه است. این روش در دبریدمان زخم موثر ارزیابی می شود و باعث رشد بافت گرانولاسیون می شود. ترشح زخم، بو، عفونت و درد همگی با درمان کاهش می یابند. عوارض جانبی نادر است اما شامل درد، خونریزی، تب و علائم شبه آنفولانزا است. پیشگیری از پذیرش و جراحی در بیمارستان، کاهش نیاز به آنتی بیوتیک و کاهش بستری شدن در بیمارستان همگی به عنوان پیامد های LT شناخته می شوند.

پرستارانی که از LT استفاده کردند معتقد بودند که آن نقش مهمی در مدیریت زخم دارد. یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده، مقایسه LT با سایر عوامل دبریدینگ، برای ارزیابی اثربخشی هزینه مورد نیاز است.

تخمین زده می شود که 2 درصد از جمعیت کشورهای در حال توسعه از یک زخم مزمن رنج می برند که آن را به پدیده ای پنهان تبدیل می کند که با افزایش سن جمعیت در حال افزایش است. سهولت دسترسی به ماگوت تراپی باعث جذابیت فزاینده ای برای اجرا شده است. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی ماگوت درمانی در مقایسه با پانسمان هیدروژل در بهبود زخم های مزمن انجام شد.

همچنین دبریدمان زخم یکی از مهم ترین مراحل در درمان زخم ها به ویژه زخم های مقاوم است. دبریدمان شامل برداشتن بافت ها و ترشحات نکروزه، مواد خارجی و باکتری ها است. روش های مختلفی برای دبریدمان وجود دارد که عبارتند از:

جراحی: روش های مکانیکی، شیمیایی، اتولیز و بیولوژیکی. مطالعات مختلفی بر روی روش های مختلف دبریدمان انجام شده است، اما هیچ مطالعه ای برتری یک روش را نسبت به روش های دیگر نشان نداده است. لارو درمانی در زخم های باز و زخم های حاوی قانقاریا و بافت های نکروزه، با یا بدون عفونت استفاده می شود. لارو درمانی باعث تحریک ترمیم زخم و کاهش بار باکتریایی می شود. تاکنون مطالعات مختلفی اثرات بالینی درمان لارو را بررسی کرده اند اما نتایج متفاوتی را گزارش کرده اند. با توجه به موارد فوق، هدف از این مطالعه بررسی اثر ماگوت بود درمان لوسیلیا سریکاتا در درمان زخم مزمن است.

اثر بخشی لارو درمانی چگونه است؟

زمینه استفاده از لارو درمانی، همچنین به عنوان درمان دبریدمان لارو (یا ماگوت)، جراحی زیستی یا زیست دبریدمان شناخته می شود، به دلیل شیوع فزاینده غیر این بیماری، طی سه دهه گذشته به عنوان یک گزینه مدیریت زخم احیا شده است. التیام زخم ها و ظهور عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک1 لارو درمانی شامل استفاده از لاروهای مگس استریل شده در آزمایشگاه بر روی بستر زخم است. عقیمی سطح لاروها در حصول اطمینان از استفاده ایمن از LDT2 بسیار مهم است. این لاروها به دو روش مکانیکی و بیوشیمیایی (ترشحات و دفعات) برای جداسازی بافت نکروزه، کاهش التهاب، مهار بیوفیلم و تحریک بافت گرانولاسیون در زخم ها عمل می کنند. مگس بطری Lucilia sericata رایج ترین گونه است. چندین گونه دیگر، به عنوان مثال، از مالزی و آمریکای جنوبی، با اثربخشی مشابه نیز شناسایی شده است.

استفاده از خرچنگ برای ماگوت یا لارو درمانی:

نحوه اثر گذاری خرچنگ درمانی: فرآیند هایی که توسط آن لاروها زخم ها را تمیز می کنند بسیار پیچیده هستند، اما به زبان ساده آن ها به طور فیزیکی از بافت مرده تغذیه می کنند و مواد شیمیایی خاصی را در زخم آزاد می کنند که بافت مرده را به شکل مایع تجزیه می کند که حشره می تواند به راحتی آن را جدا کرده و هضم کند. در طی این فرآیند، لاروهایی که به طور فعال تغذیه می‌کنند، باکتری ‌ها را نیز جذب می‌کنند، که سپس در روده آن ها از بین می ‌روند. این فرآیند به قدری مؤثر است که لاروها اغلب می توانند زخم را ظرف چند روز تمیز کنند. اما حشره ها چقدر بزرگ هستند؟ حشره هایی که روی زخم شما می زنند بسیار کوچک هستند، فقط چند میلی متر طول درند و از یک دانه برنج کوچکتر هستند. در طول مدت درمان، اندازه آن ها با تمیز کردن زخم به حداکثر 12 میلی متر افزایش می یابد.

در نتیجه:

اگرچه لارو درمانی، همانطور که شناخته شده است، جریان اصلی نیست، اما اخیراً از بازگشت لذت برده است. زمانی که معمولاً برای مبارزه با عفونت زخم مورد استفاده قرار می‌گرفت، حشره‌ ها در دهه 1940 با ظهور آنتی‌بیوتیک‌ها، لطف خود را از دست دادند. ظهور مجدد آنها به افزایش باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک و نیاز به درمان های جایگزین برای زخم های مزمن در جمعیت های پیر نسبت داده شده است. حامیان این درمان می گویند که انگل مگس بطری سبز برای درمان زخم ها ایده آل است. خرچنگ آنزیم های گوارشی ترشح می کند که بافت مرده را حل می کند، باکتری ها را از بین می برد و باعث بهبودی می شود.

بانداژ گذاشتن. بانداژ با مرطوب نگه داشتن زخم باعث تسریع بهبودی می شود. همچنین سدی در برابر عفونت ایجاد می کند و پوست اطراف آن را خشک نگه می دارد. انتخاب باند شامل فیلم، گاز، ژل، فوم و پوشش های درمان شده است. ممکن است به ترکیبی از پانسمان نیاز داشته باشید.

پانزده سال سابقه درخشان در زمینه درمان انواع زخم همه روزه از ساعت ۸صبح تا ۱۷عصر با مدیریت: مریم فهیمی

ارتباط با ما

آدرس: میدان هروی خ وفامنش خیابان آزادی جنب کافه باتو , درمانگاه تخصصی هروی طبقه دوم واحد۴

تمام هدف تیم پزشکی‌ کلینیک پاشنه بهبودی شماست، برای بهبودی شما از تمامی‌ امکانات و تخصصمان استفاده خواهیم کرد. مشاوره تلفنی کاملا رایگان است، منتظر تماس شما هستیم.

این شعار ماست: درمان را باور کنیم | بهترین کلینیک زخم