انواع سوختگی چیست؟

انواع مختلفی از سوختگی ها در اثر تماس حرارتی، تشعشعی، شیمیایی یا الکتریکی ایجاد می شود. سوختگی حرارتی؛ این سوختگی ‌ها به دلیل منابع گرمایی است که دمای پوست و بافت‌ ها را بالا می‌ برد و باعث مرگ یا زغال ‌زدگی سلول‌ های بافتی می‌شود. فلزات داغ، مایعات سوزاننده، بخار و شعله در تماس با پوست می توانند باعث سوختگی حرارتی شوند. اشعه نیز می سوزد و می سوزاند. این سوختگی ها به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید یا سایر منابع تابش مانند اشعه ایکس است. سوختگی های شیمیایی؛ این سوختگی ها به دلیل تماس اسید های قوی، قلیایی ها، مواد شوینده یا حلال ها با پوست یا چشم است. سوختگی های الکتریکی؛ این سوختگی ها ناشی از جریان الکتریکی است، یا جریان متناوب یا جریان مستقیم.

1. زخم بستر زخم هایی هستند که در مناطقی از پوست که تحت فشار دراز کشیدن در رختخواب، نشستن روی صندلی چرخدار و/یا گچ گرفتن برای مدت طولانی قرار دارند، ایجاد می شوند.
  2. زخم بستر زمانی رخ می دهد که فرد در بستر، بیهوش، ناتوان از احساس درد یا بی حرکت باشد.
  3. با بررسی هر روز پوست از نظر نقاط قرمز (اولین نشانه شکستگی پوست) با توجه ویژه به نواحی استخوانی می توان از زخم بستر جلوگیری کرد.

دسته بندی سوختگی ها

سوختگی ها بسته به عمق و شدت نفوذ آن ها به سطح پوست به درجه اول، دوم یا سوم طبقه بندی می شوند. سوختگی درجه یک (سطحی): سوختگی های درجه یک فقط اپیدرم یا لایه بیرونی پوست را درگیر می کنند. محل سوختگی قرمز، دردناک، خشک و بدون تاول است. آفتاب سوختگی خفیف یک مثال برای این نوع از سوختگی ها است. آسیب بافتی طولانی مدت نادر است و معمولاً با افزایش یا کاهش رنگ پوست همراه است. سوختگی درجه دو (ضخامت جزئی): سوختگی درجه دوم اپیدرم و بخشی از لایه درم پوست را درگیر می کند. محل سوختگی قرمز، تاول زده و ممکن است متورم و دردناک به نظر برسد. سوختگی درجه سه (ضخامت کامل): سوختگی درجه سوم اپیدرم و درم را از بین می برد. سوختگی های درجه سوم ممکن است به استخوان ها، ماهیچه ها و تاندون های زیرین آسیب برسانند. هنگامی که استخوان‌ ها، ماهیچه‌ ها یا تاندون ‌ها نیز می‌سوزند، ممکن است به آن سوختگی درجه چهارم گفته شود. در این نوع زخم، محل سوختگی سفید یا زغالی به نظر می رسد. از آن جایی که پایانه های عصبی از بین رفته اند، هیچ احساسی در این ناحیه وجود ندارد.

سوختگی هایی که شدیدتر و گسترده تر هستند نیاز به درمان تخصصی دارند. از آن جایی که سن قربانی سوختگی و درصد سطح بدن که سوخته است، مهم ترین عوامل موثر بر چشم انداز آسیب سوختگی هستند، انجمن سوختگی اغلب کشور ها توصیه می کند که بیماران سوختگی که معیارهای زیر را دارند باید در یک مرکز درمانی تحت درمان قرار گیرند. مرکز تخصصی سوختگی:

• افراد با ضخامت جزئی بیش از 10٪ یا بیشتر از کل سطح بدن می سوزند. هر سنی با سوختگی تمام ضخامت سوختگی صورت، دست ها، پاها، یا کشاله ران، یا ناحیه تناسلی، یا سوختگی هایی که تمام قسمتی از بدن را فرا گرفته است.
  • سوختگی همراه با آسیب استنشاقی که راه هوایی یا ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد.
  •  سوختگی بیماران مبتلا به شرایط مزمن موجود مانند: دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی، بیماری کلیوی یا مولتیپل اسکلروزیس مشکوک به سوء استفاده از کودک یا سالمند.
  •  سوختگی شیمیایی آسیب الکتریکی.

سوختگی های درجه اول و درمان آن ها :

سوختگی درجه یک سوختگی های درجه یک کمترین آسیب به پوست وارد می کنند. به آنها “سوختگی سطحی” نیز می گویند زیرا خارجی ترین لایه پوست را تحت تأثیر قرار می دهند. علائم سوختگی درجه یک عبارتند از: سرخی التهاب جزئی یا تورم درد پوست خشک و پوسته پوسته شده با بهبود سوختگی رخ می دهد از آنجایی که این سوختگی لایه بالایی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد، پس از ریزش سلول های پوست، علائم و نشانه ها ناپدید می شوند. سوختگی های درجه یک معمولاً طی 7 تا 10 روز بدون ایجاد اسکار بهبود می یابند. سوختگی های درجه یک معمولا با مراقبت های خانگی درمان می شوند. هر چه زودتر سوختگی را درمان کنید ممکن است زمان بهبودی سریعتر باشد. درمان های سوختگی درجه یک عبارتند از: خیساندن زخم در آب خنک به مدت پنج دقیقه یا بیشتر مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن برای تسکین درد استفاده از لیدوکائین (بی حس کننده) با ژل یا کرم آلوئه ورا برای تسکین پوست استفاده از پماد آنتی بیوتیک و گاز شل برای محافظت از ناحیه آسیب دیده.

علائم و نشانه های سوختگی درجه اول:

علائم سوختگی درجه یک اغلب جزئی هستند و پس از چند روز بهبود می یابند. شایع ترین چیزهایی که در ابتدا ممکن است متوجه آن شوید قرمزی، درد و تورم پوست است. درد و تورم ممکن است خفیف باشد و پوست شما ممکن است بعد از یک روز یا بیشتر شروع به کنده شدن کند. در مقابل، سوختگی‌های درجه دو به دلیل افزایش عمق زخم سوختگی، تاول می‌زنند و دردناک‌تر هستند. برای سوختگی درجه یک که در نواحی بزرگ‌تری از پوست شما رخ می‌دهد، ممکن است سطح درد و تورم بیشتری را تجربه کنید. ممکن است بخواهید زخم های بزرگ را به پزشک خود گزارش دهید. سوختگی های بزرگتر ممکن است به سرعت سوختگی های کوچکتر بهبود پیدا نکنند.

سوختگی های درجه دوم و درمان آن ها :

سوختگی‌های درجه دو جدی‌تر هستند، زیرا آسیب از لایه بالایی پوست فراتر می‌رود. این نوع سوختگی باعث می شود پوست تاول زده و به شدت قرمز و دردناک شود. برخی از تاول ها باز می شوند و به سوختگی ظاهری خیس یا گریان می دهند. با گذشت زمان، بافت ضخیم، نرم و دلمه مانند به نام اگزودای فیبرینی ممکن است روی زخم ایجاد شود. به دلیل ماهیت ظریف این زخم ها، تمیز نگه داشتن ناحیه و بانداژ مناسب آن برای جلوگیری از عفونت ضروری است. این همچنین به بهبود سریعتر سوختگی کمک می کند. برخی از سوختگی‌های درجه دو بیش از سه هفته طول می‌کشد تا بهبود یابند، اما بیشتر آنها در عرض دو تا سه هفته بدون زخم، اما اغلب با تغییرات رنگدانه‌ای در پوست بهبود می‌یابند. مانند سوختگی های درجه یک، از توپ های پنبه ای و درمان های خانگی مشکوک خودداری کنید. درمان برای سوختگی خفیف درجه دو به طور کلی شامل موارد زیر است: پوست را به مدت 15 دقیقه یا بیشتر زیر آب خنک قرار دهید مصرف داروهای مسکن بدون نسخه (استامینوفن یا ایبوپروفن) استفاده از کرم آنتی بیوتیک روی تاول ها با این حال، اگر سوختگی ناحیه وسیعی مانند هر یک از موارد زیر را تحت تأثیر قرار داد، به دنبال درمان فوری پزشکی باشید: صورت دست ها باسن کشاله ران.

سوختگی شدید می تواند یک آسیب جدی ویرانگر باشد، نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر احساسی. این می تواند نه تنها قربانی سوختگی، بلکه کل خانواده را نیز تحت تاثیر قرار دهد. افراد مبتلا به سوختگی شدید ممکن است با از دست دادن برخی از توانایی‌ های فیزیکی، از جمله از دست دادن اندام، تغییر شکل، از دست دادن تحرک، جای زخم و عفونت‌ های مکرر مواجه شوند، زیرا پوست سوخته توانایی مقابله با عفونت را کاهش داده است. علاوه بر این، سوختگی ‌های شدید می ‌توانند به لایه‌ های عمیق پوست نفوذ کنند و باعث آسیب عضلانی یا بافتی شوند که ممکن است بر هر سیستم بدن تأثیر بگذارد. سوختگی همچنین می‌تواند باعث مشکلات عاطفی مانند: افسردگی، کابوس ‌های شبانه یا بازگشت به گذشته از رویداد آسیب‌ زا شود. همچنین از دست دادن یکی از دوستان یا اعضای خانواده و دارایی در آتش ممکن است غم و اندوه را به تأثیر عاطفی سوختگی اضافه کند.

چه کسی ممکن است دچار سوختگی شود؟

سوختگی تصادفی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اگرچه کودکان، نوجوانان و افراد مسن بیشتر در معرض خطر هستند. این گروه های سنی بیشتر مستعد سوختگی ناشی از پخت و پز هستند، مانند ریختن یک ظرف آب در حال جوش روی پوست. کودکان و نوجوانان نیز بیشتر با فندک، کبریت و آتش بازی درگیر می شوند یا دچار آفتاب سوختگی می شوند

تیم توانبخشی سوختگی چیست؟

از آن جایی که بسیاری از عملکرد ها و سیستم های بدن می توانند تحت تاثیر سوختگی های شدید قرار گیرند، نیاز به توانبخشی بسیار مهم تر می شود. بسیاری از بیمارستان ها دارای واحد یا مرکز تخصصی سوختگی هستند و برخی از امکانات نیز صرفاً برای توانبخشی بیماران سوختگی در نظر گرفته شده است. بیماران سوختگی به خدمات بسیار تخصصی متخصصان پزشکی که در یک تیم چند رشته ای با هم کار می کنند، از جمله موارد زیر نیاز دارند: متخصصین طب فیزیکی، جراحان پلاستیک، متخصصین داخلی، جراحان ارتوپد، متخصصین بیماری های عفونی و پرستاران توانبخشی که در مراقبت از سوختگی تخصص دارند.

برنامه توانبخشی سوختگی چیست؟

توانبخشی سوختگی در مرحله حاد درمان شروع می شود و بسته به وسعت زخم سوختگی ممکن است از روزها تا ماه ها تا سال ها طول بکشد. توانبخشی برای رفع نیازهای خاص هر بیمار طراحی شده است. بنابراین، هر برنامه متفاوت است. اهداف برنامه توانبخشی سوختگی شامل کمک به بیمار برای بازگشت به بالاترین سطح عملکرد و استقلال ممکن و در عین حال بهبود کیفیت کلی زندگی، از نظر فیزیکی، عاطفی و اجتماعی است.

سوختگی چگونه مدیریت یا درمان می شود؟

درمان سوختگی بسته به علت و شدت آن متفاوت است. شما باید تمام سوختگی ها را تمیز نگه دارید و بسته به شدت زخم از پانسمان یا پانسمان مناسب استفاده کنید. درمان درد فرد کلیدی است: کنترل ناکافی می تواند در مراقبت از زخم اختلال ایجاد کند. به بررسی زخم ها از نظر علائم عفونت و سایر مشکلات طولانی مدت، مانند زخم و سفت شدن پوست روی مفاصل و ماهیچه ها، که حرکت آن ها را دشوار می کند، ادامه دهید.

پانزده سال سابقه درخشان در زمینه درمان انواع زخم همه روزه از ساعت ۸صبح تا ۱۷عصر با مدیریت: مریم فهیمی

ارتباط با ما

آدرس: میدان هروی خ وفامنش خیابان آزادی جنب کافه باتو , درمانگاه تخصصی هروی طبقه دوم واحد۴

تمام هدف تیم پزشکی‌ کلینیک پاشنه بهبودی شماست، برای بهبودی شما از تمامی‌ امکانات و تخصصمان استفاده خواهیم کرد. مشاوره تلفنی کاملا رایگان است، منتظر تماس شما هستیم.

این شعار ماست: درمان را باور کنیم | بهترین کلینیک زخم