درمان قطعی زخم عفونی

درمان زخم عفونی کار چندان سخت و ترسناکی نیست. عفونی شدن یک زخم اتفاقی است که حداقل یک بار در طول عمر هر انسانی رخ می دهد. شاید در نظر اول کشنده به نظر نیاید، اما چنین زخم هایی اصلا نباید دست کم گرفته شوند.

هیچ اهمیتی ندارد که تا به حال چند بار از یک زخم عفونی جان سالم به در برده اید، عفونت موجود در زخم، پتانسیل بالایی برای پخش شدن در بدن دارد و مسلما دلتان نمی خواهد خدایی ناکرده به خاطر یک زخم از پا درآیید.

1. زخم بستر زخم هایی هستند که در مناطقی از پوست که تحت فشار دراز کشیدن در رختخواب، نشستن روی صندلی چرخدار و/یا گچ گرفتن برای مدت طولانی قرار دارند، ایجاد می شوند.
  2. زخم بستر زمانی رخ می دهد که فرد در بستر، بیهوش، ناتوان از احساس درد یا بی حرکت باشد.
  3. با بررسی هر روز پوست از نظر نقاط قرمز (اولین نشانه شکستگی پوست) با توجه ویژه به نواحی استخوانی می توان از زخم بستر جلوگیری کرد.
ما برای شما هستیم

ساعات کار

• 8:00 - 09:00
  • 8:00 - 09:00
  • 8:00 - 17:00

حتی اگر زخم عفونی فردی خاصیت کشندگی نداشته باشد، در صورتی که به خوبی تیمار نشود، روند درمان و بهبودی را برای شما آزاردهنده می کند. خواندن این مقاله به شما کمک می کند که هر چه سریعتر از شر یک زخم عفونی خلاص شوید.

افراد آسیب پذیر و درمان زخم عفونی

گروهی از مردم در برابر زخم های عفونی آسیب پذیرتر هستند. افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دو، مبتلایان به بیماری اچ آی وی، بیمارانی که در حال شیمی  درمانی هستند، افرادی که به هر دلیلی سیستم ایمنی ضعیفی دارند و افرادی که دارای اضافه وزن هستند، بیشتر از سایرین در معرض آسیب های جدی و حتی مرگ ناشی از زخم عفونی قرار می گیرند.

زخم عفونی: ظاهر و باطن

کلمه زخم و عفونت را بارها شنیده ایم، اما شاید به درستی ندانیم که یک زخم عفونی چه ظاهر و نشانه ای دارد. بهتر است به طور کامل با آن آشنایی پیدا کنیم چون تشخیص آن از طرف بیمار و مراجعه به پزشک اهمیت بسیار دارد.

تصور کنید قسمتی از پوستتان زخمی  شده است، با خودتان می گویید چیزی نیست مثل زخم های دیگر خودش خوب می شود. اما در کمال تعجب پس از مدتی نه تنها بهبود نمی یابد، بلکه درد آن شدیدتر و ظاهرش وخیمتر می شود.

به این شکل که پوست اطراف زخم شروع به قرمز شدن می کند و در خود زخم احساس گرما و سوزش می کنید و در حالت پیشرفته تر مایه ای زردرنگ از آن ترشح می شود. چنانچه یکی از این نشانه ها را دیدید، در مراجعه به پزشک تعلل نکنید، چون احتمالا عفونت در بدن شما در حال پخش شدن است.

• رگه هایی قرمز از زخم به قسمت های دیگر بدن پخش می شود.
  • دچار تب و درد می شوید.
  • نشانه های عمومی کسالت و بیماری را بروز می دهید.
  • زخم در حال متورم شدن است.
  • حالت تهوع دارید.

عفونت موضعی یا سیستمیک

درمان زخم  عفونی به نوع آن  بستگی دارد. به طور کلی دو نوع عفونت وجود دارد؛ سیستمیک و موضعی. در نوع سیستمیک که عفونت در تمام بدن پخش می شود. برای درمان آن ها پزشکان آنتی بیوتیک های خوراکی را تجویز می کنند.

در عفونت موضعی، زخم تنها یک قسمت یا عضو بدن را درگیر می کند که آنتی بیوتیک های موضعی درمان آن ها را میسر می کنند.

راه های درمان زخم عفونی

توصیه اکید ما این است که برای درمان این زخم ها از شیوه های خانگی استفاده نکنید. درمان زخم عفونی در خانه نیز امکان پذیر است به شرطی که زخم را از طریق مواد بهداشتی پزشکی درمان کنید. پس در این قسمت مواردی را که قصد داریم به آن بپردازیم به دقت مطالعه کنید.

• وسیله های مورد نیاز برای بستن زخم مثل انبرک را با الکل ضدعفونی کنید.
  • دستان خود را با آب و صابون بشویید.
  • صابون را داخل آب گرم بغلتانید و سپس آب را چند دقیقه اطراف زخم بریزید تا خوب تمیز شود. دقت کنید که آب به داخل زخم برخورد نکند.
  • برای کاهش درد استامینوفن مصرف کنید.
  • داخل زخم را خوب بررسی کنید که مبادا بخشی از چیزی که باعث زخم شده در آن باقی مانده باشد. اگر چیزی باید از داخل یا روی زخم برداشته شود، از یک پارچه تمیز مرطوب یا انبرک ضدعفونی شده استفاده کنید.
  • یک لایه از پماد ضدعفونی کننده را روی زخم قرار دهید.
  • برای بستن زخم از بانداژ استریل شده استفاده کنید.

روزهای بعد:

• پانداژ را روزی یک بار تعویض کنید.
  • زخم را هر روز به آرامی شست وشو دهید.
  • ترجیحا از هیدروژن پروکساید استفاده نکنید، چون در بعضی افراد حساسیت زا است.
  • زخم را ناخنک نزنید و دست کاری نکنید.

مراجعه به پزشک

چنانچه طی یک تا دو روز آینده با درمان زخم عفونی در خانه نشانه های بهبود را ندیدید، به پزشک مراجعه کنید. در این صورت با توجه به اندازه و شدت زخم، پزشک برای بستن آن از بخیه استفاده خواهد کرد. اگر زخم در اثر باکتری ایجاد شده باشد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.

نحوه استفاده از آنتی بیوتیک ها را بسیار جدی بگیرید و تا پایان دوره درمان آن ها را مصرف کنید. اگر استفاده از آنتی بیوتیک ها به درستی اتفاق نیفتد، باکتری ها نسبت به آن ها مقاوم می شوند. در این صورت پزشک آنتی بیوتیک های مناسب را برای شما تجویز خواهد کرد. آنتی بیوتیک های رایج برای زخم های عفونی شامل:

• آموکسی سیلین-کلاوولانیک
  • سفالکسین
  • داکسی سیلین
  • دیکلوکساسیلین
  • تری متوپریم-سولفامتوکسازول
  • کلیندامایسین

کار دیگری که پزشک انجام می  دهد پانسمان دوباره زخم است. اغلب، بی حسی موضعی هم انجام می شود که درد کاهش یابد.

در صورتی که بخشی از بافت پوست شما در اثر عفونت آلوده یا تبدیل به بافتی مرده شده باشد، درمانگر شما با جراحی آن را جدا می کند، اما نگران نباشید. برش بخش عفونی باعث می شود روند درمان سریعتر اتفاق بیفتند و عفونت گسترده نشود.

فراموش نکنید اگر زخم عفونی در اثر گاز یک حیوان ایجاد شده باشد، پزشک به شما واکسن کزاز نیز تزریق خواهد کرد که به درمان زخم عفونی کمک بسیار خواهد کرد.

چنانچه زخمتان با خاک برخورد داشته، حتما به پزشک خود اطلاع دهید چون خاک می تواند حاوی انگل های بسیار خطرناک باشد که در این صورت زخم منجر به عفونت انگلی می شود.

کارهایی که نباید انجام دهید

برای درمان زخم عفونی، استفاده از مواد گیاهی و طب سنتی کارساز نیست. این روز ها بازار استفاده از این شیوه  ها برای درمان انواع بیماری ها بسیار داغ است. هدف ما این نیست که آن ها را زیر سوال بریم، اما برای مداوای چنین زخم هایی، توصیه ما شیوه های پزشکی هستند.

پس به هیچ عنوان موادی مانند آلوورا، عسل، برگ درخت چای و غیره را روی زخم عفونی نگذارید. البته این مواد برای بهبود زخم های سطحی، گزینه های بدی نیستند.

عدم درمان درست زخم عفونی

اگر درمان زخم های عفونی به درستی اتفاق نیفتد یا اصلا مداوا نشوند، عوارضی به همراه خواهند داشت. در این شرایط عفونت تا بافت های عمیقتر نفوذ می کند و در نهایت وارد خون می شود.

در نتیجه شما احساس بی حالی و بیماری می کند، این حالت را سلولیت می خوانند. در صورت وخیمتر شدن سلولیت، به عفونت سپسیس می گویند که در این حالت احتمال دارد که روند بهبودی هرگز به طور کامل اتفاق نیفتند.

در موارد نادر دیده شده است که عفونت های عمیق و درمان نشده منجر به بیماری می شود که اصطلاحا به آن «بیماری گوشت خوار» می گویند. در این حالت بخش بزرگی از پوست تخریب می شود که همراه با درد نیز خواهد بود. احتمال دارد این تخریب به سایر قسمت های بدن نیز سرایت پیدا کند.

پانزده سال سابقه درخشان در زمینه درمان انواع زخم

مشاوره رایگان : 09123076419