کلینیک زخم پاشنه

درمان زخم عروقی

درمان زخم عروقی

روزانه گردش خون در بدن ما با فشار معینی انجام می شود که اگر این فشار خون بیشتر از حد معمول باشد، به رگ های خونی کوچک آسیب می زند و آنها را ضعیف و شکننده می کند. حال اگر کوچک ترین ضربه به این قسمت از بدن وارد شود، پوست خراش برمی دارد و زخم عروقی ایجاد می شود.

اگر شخص برای درمان زخم عروقی خود وارد عمل نشود، آن زخم التیام پیدا نمی کند. از آنجایی که دلیل زخم های عروقی فشار نامناسب خون است، پس این مشکل بیشتر در پاها بروز می دهد.

فشار خون بالا در افراد باعث کاهش گردش خون در رگ های پاها می شود؛ در نتیجه با کاهش عبور خون از رگ ها، اکسیژن و مواد مغذی لازم هم به آنها نمی رسد. پس این نواحی ملتهب می شوند و در مواردی هم زخم باز ایجاد می کنند.

 

علائم زخم های عروقی

به طور معمول زخم های عروقی در ناحیه پا و بالای مچ پا ایجاد می شوند که زخم هایی رو باز همراه با درد هستند.  به همین دلیل درمان زخم  عروقی به راحتی انجام پذیر نیست و بیشتر از دو هفته و حتی در بعضی موارد ماه ها هم طول می کشد؛ بنابراین اطلاع از علائم آن برای پیشگیری بسیار مفید خواهد بود.

اگر احساس کردید علائم زیر را دارید، به طور حتم برای انجام معاینه و تشخیص به پزشک مراجعه کنید:

  • متورم شدن مچ پا
  • تیره شدن رنگ پوست اطراف زخم
  • سفت شدن این ناحیه از پا
  • احساس درد یا سنگینی در پا
  • وجود علائم واریس مانند قرمز شدن، پوسته پوسته شدن، خارش مچ پا و متورم شدن رگ های پا
  • وجود بوی بد در ناحیه زخم پا

روش های تشخیص زخم عروقی

در صورت داشتن علائم زخم های عروقی که در قسمت قبل بیان کردیم، به طور حتم برای جلوگیری از تشدید این زخم ها و در صورت وجود، برای درمان زخم عروقی به پزشک خود مراجعه کنید.

در این قسمت مواردی از روش های تشخیص زخم های عروقی را بیان می کنیم:

1.بررسی سوابق پزشکی شخص

زمانی که شخص دارای علائم زخم های عروقی به پزشک مراجعه می کند، آنها با بررسی این علائم که در این مقاله هم ذکر کردیم مانند تورم یا تغییر رنگ در ناحیه زخم، سعی می کنند حالت بیمار را تشخیص دهند.

اگر زخمی با این علائم در بدن فرد بیمار ایجاد بشود، پزشک سوابق بیماری های مرتبط با این موضوع را از فرد می پرسد. بیماری هایی مانند دیابت، ترومبوز وریدی عمقی (DVT)، تجربه جراحی در قسمت زخم شده، سوابق مبتلا شدن به زخم ها و بیماری های عروقی.

همینطور پزشک قسمتی از بدن که زخم ایجاد شده است را بررسی می کند. به طور مثال اگر در پای فرد رگ های واریسی ایجاد شده است، پزشک این رگ ها را هم در حالت ایستاده و هم خوابیده در فرد مورد بررسی قرار می دهد.

یکی دیگر از روش های بررسی علائم زخم عروقی هم گرفتن نبض پاهای شخص مورد نظر برای تشخیص عملکرد درست رگ ها است.

2.آزمون داپلر

این آزمون روش بسیار مهمی برای تشخیص بیماری شریان محیطی است که به طور حتم از فرد دارای علائم باید گرفته شود. در این آزمایش، فشار خون را در مچ پاها و بازوها اندازه گیری کرده و با هم مقایسه می کنند.

اگر مقدار فشار خون در بازوها بیشتر از مچ پاها شود، شخص دارای بیماری شریان محیطی است. اهمیت بالای این آزمایش از این جهت است که اگر پزشک بخواهد برای درمان زخم عروقی شخص روش فشرده سازی پا را اعمال کند، برای بیماری شریان محیطی خطرناک است. پس تشخیص این بیماری باید انجام شود.

فشرده کردن

زمانی که زخم عروقی روی پای شخص ایجاد شده باشد، از طریق فشرده سازی هم می توانیم روند بهبودی را پیش بگیریم. این روش باید توسط پرستار که آموزش های لازم آن را گذرانده است، انجام شود؛ به این صورت که پرستار به کمک یک بانداژ فشرده ساز محکم، پای بیمار را می بندد.

این بانداژها پاها را فشرده می کنند و باعث می شوند جریان خون به سمت قلب تقویت شود. از جمله این بانداژهای فشرده ساز، جوراب های واریس هستند که تا 4 لایه هم وجود دارند؛ البته این جوراب ها روش بسیار مناسبی برای پیشگیری از زخم های عروقی هم هستند.

در این روش درمان زخم عروقی، بانداژهای فشرده ساز باید هفته ای یکبار همراه با پانسمان زخم تعویض شوند. در ابتدای عمل فشرده سازی به دلیل اینکه زخم ناسالم و تازه است، شاید فرد احساس درد زیادی کند که طبیعی است.

برای کاهش سختی این دوران که همان دو هفته اول است، شخص بیمار می تواند از مسکن های معمولی یا مسکن هایی که توسط پزشک او معرفی شده است، استفاده کند. اگر شخص درد زیادی داشت، به هیچ عنوان سعی در باز کردن بانداژ نکند و با پرستار یا پزشک خود تماس بگیرد.

هنگام درد در شب ها هم شخص می تواند از طریق قدم زدن، درد خود را کاهش دهد. البته لازم به ذکر است که شخص در صورت مشاهده درد شدید روی مچ یا سطح پا و همینطور متورم یا آبی شدن انگشتان پا، به طور حتم بانداژ را باز کند.

در طول مدت زمان درمان، از خود مراقبت کنید

طولانی شدن زمان درمان زخم عروقی ممکن است شما را کمی کلافه و دلسرد کند؛ اما با انجام کارهای زیر می توانید به روند بهبودی کمی سرعت ببخشید:

  • زخم روی بدن یا پای خود را بهانه ای برای بی حرکت بودن نکنید و به طور حتم روزانه فعالیت و پیاده روی خود را انجام دهید که جریان گردش خون در پاهایتان به حالت معمولی خود برگردد.
  • زمانی که در جایی می نشینید یا دراز می کشید، سعی کنید پاهایتان را در سطح بالاتری قرار دهید.
  • ورزش کنید به خصوص حرکت دادن پاها به چپ و راست باعث تنظیم گردش خون بدن شما می شود.
  • اگر اضافه وزن دارید، تحت نظر پزشک خود با رژیم غذایی مناسب و ورزش های سبک، آن را کاهش دهید.
  • سیگار و قلیان را کنار بگذارید تا زخمتان زودتر ترمیم شود.
  • استفاده از کفش و لباس مناسب برای جلوگیری از آسیب های بعدی به زخمتان، لازم است.

کلام آخر

در این مقاله با علائم و روش های درمان زخم عروقی آشنا شدید و اطلاعات مورد نیاز را کسب کردید. اگر دارای این علائم هستید، به شما توصیه می کنیم هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

همچنین از طریق استفاده از جوراب های واریس، کاهش وزن (در صورت داشتن اضافه وزن)، بررسی و درمان بیماری های مرتبط با این موضوع زیر نظر پزشک، از این بیماری پیشگیری کنید.